onsdag 1 april 2009

Ölbytardax igen

Har precis gjort klart en låda med öl som jag ska skicka till det stora landet i väster. Införskaffat lite blandat godis här i Malmö och, framförallt i Köpenhamn. Tanken är att jag ska byta till mig två-tre flaskor Dark Lord 2009, en flaska Speedway Stout, en flaska Dreadnaught, en flaska Behemoth och sedan hade jag en lång önskelista på öl såsom Sexual Chocolate, Darkness, Kate the Great osv. Misstänker att det bara blir en bonus om min ölbytarkompis kan fixa någon av dem men man vet ju aldrig. Hoppet är det sista som dör;-)



Åkte iväg och köpte 4 cm tjock frigolit på Optimera för att lägga i lådan jag ska skicka ölen i. Det tar rätt mycket plats i kartongen men å andra sidan så blir det ett redigt stötdämpande lager.

Har lindat in alla flaskor i bubbelplast, stoppat dem i en plastpåse och tejpat som en galning. Om någon kapsyl skulle börja läcka så finns det odds att vätskan stannar kvar i påsen. Har lagt flaskorna i två lager med en skiva frigolit i mellan plus att jag fyllt kartongen med frigolitchips. (Heter det så?)



Känner mig för en gångs skull rätt säker på min paketering, känns som om man skulle behöva tappa lådan från väldigt hög höjd innan något går sönder inuti den. Jag ber dock en stilla bön till ölgudarna för att allt ska gå vägen. Det är ju inte bara mitt paket som ska klara sig utan även min ölbytarkompis. Hittills har två byten gått vägen utan problem så förhoppningsvis funkar det bra igen men man vet ju aldrig.

Halva nöjet med sysselsättningar som dessa är planerandet och väntandet. Är ett av få tillfällen då jag känner mig som ett barn inför julen. Allt planerande och väntade gör att man bygger upp en hel del förväntningar och när äntligen paketet kommer är det som om jultomten kommit på besök.

/Markus

15 kommentarer:

  1. Spännande! Bra packat, det borde funka.

    SvaraRadera
  2. Jo, känns riktigt stabilt så det kommer nog funka bra. Har slarvat avsevärt mycket mer vid tidigare byten och då har det gått bra.

    SvaraRadera
  3. Ser grymt ut! Det borde ju gå skitbra men jag håller tummarna ändå.

    SvaraRadera
  4. Nu är paketet skickat så om ett par veckor vet jag om allt gick vägen. Sen blir det att vänta på Dark Lord Day den 25:e april. Den som väntar på något gott väntar, i min mening, alltid för länge.

    SvaraRadera
  5. Törs man fråga om portokostnaden?

    SvaraRadera
  6. Jepp, det törs man. Paketet vägde 13 kilo och innehöll 5 st 750 ml flaskor, 3 st 330 ml och två stycken 250 ml flaskor. Totalt gick frakten på 1 056:- så man kan inte påstå att det blir speciellt billigt.

    SvaraRadera
  7. Törs man då fråga vilka flaskor som fick resa med till staterna?

    SvaraRadera
  8. Jepp, det törs också fråga om;-)
    Blev tre flaskor Cantillon Blåbär, en flaska Cantillon 50ºN-4ºE, en flaska Pannepot Reserva och en flaska Pannepot Grand Reserva. Skickade även med fyra extra flaskor som jag håller hemliga tills vidare, killen jag byter med vet ännu inte om vilka öl det är.

    SvaraRadera
  9. Kan du inte skicka lådan till mig istället? ;) Goda grejer där..

    SvaraRadera
  10. Jodå, inga problem. Jag ser till att paketera det extra noga eftersom det blir tal om en frakt inom Malmö stad. Man vet aldrig vad som kan hända när det är tal om så pass långa frakter.

    SvaraRadera
  11. Markus, du har inte lust att följa med Anders upp till Götet på ölbloggträffen? Skulle vara kul att träffas!

    SvaraRadera
  12. Hade varit riktigt kul men jag känner att jag inte har nog med pengar för att prioritera ett ölmöte i Göteborg. Mitt senaste byte gjorde slut på mitt öl/nöjeskonto så jag får tyvärr hoppa över träffen.

    SvaraRadera
  13. Inspirerande packning! Sådana där chips verkar himla bra. Vart köper man dom egentligen?

    SvaraRadera
  14. Bra fråga. Mina chips har jag fått när jag beställde några glas för ett par år sedan. Någon som vet?

    SvaraRadera