lördag 11 april 2009

Millimeterrättvisan kommer inte införas i år heller


Sitter och peppar inför bob hunds spelning 23:e mars på KB (Malmö). Ska bli ruggigt skoj att se ett av Sveriges, ja för att inte säga, världens bästa band. Deras blandning av Velvet Underground, Devo, Captain Beefheart och The Stooges är i de flesta fall helt fantastisk och Thomas Öberg är en frontman i samma skola som Iggy Pop.

Är det något jag vill lyfta fram är det texterna. Thomas Öberg är nog en av de bästa textförfattarna som är aktiv idag och det är ofta naivt, surrealistiskt och otroligt träffsäkert. För att ta ett lösryckt exempel så har jag valt första versen ur låten ”Fantastiskt” som är hämtad från deras senaste skiva ”Folkmusik för folk som inte kan bete sig som folk”.

Ja, ja… det var jag. Utkastad som gud skapade mig
Men det stod inget om religion i polisrapporten
Det enda som hända var att mina fyra sista siffror
Blev mitt otursnummer
Försäkringskassan kämpar fortfarande för att förstå
Hur min kropp kan vara överbefolkad av röster
Samtidigt som min själ detonerar av ensamhet.
En dag ska ni alla få sprängd anka till lunch
Jag har den tejpad på kroppen
Jag anser dessutom att okända är helt och hållet på min sida


När jag var yngre och uteslutande lyssnade på rock, hårdrock och metal så fattade jag inte storheten med bob hund. Blev mest irriterad på den breda skånskan, töntiga musiken och den nördiga arty farty stilen. Först i början av 2000-talet kom jag till mina sinnens fulla bruk och insåg vad jag missat. Idag är bob hund ett av mina absoluta favoritband och jag lyssnar mycket hellre på dem än på något töntigt metalband såsom Manowar, Helloween, Judas Priest, Twisted Sister eller Kiss. Skönt att bli vuxen och se ljuset i tunneln;-)

Och vad dricker man när man lyssnar på bob hund? Finns ju en uppsjö med bryggerier där hundar, av någon dunkel anledning, figurerar. Någon av dessa skulle kunna funka men det känns lite fantasilöst. Nej, jag skulle nog rösta på Mikkellers USAlive, en belgisk inspirerad ale bryggd med orvaljäst och en rackarns massa humle. Känns rätt passande till bob hund, det är lite skevt och avigt men ändå välgenomtänkt och fantastiskt bra.

/Markus

7 kommentarer:

  1. Aah,,, bob hund, you gotta love it. Missar tyvärr både spelningen på KB och den på Mejeriet. Tydligen är kb-spelningen en jubileumsspelning så det kan nog bli spektakulärt. Men, jag såg dem ändå på Roskilde nu senast och det var grymt att ännu en gång få se Öberg & Co. Nya skivan är för övrigt ruskigt bra och passagen med den sprängda ankan är nog en blivande klassiker.

    SvaraRadera
  2. Vad kul, visste inte att det var någon jubileumsspelning så det får bli en trevlig bonus. Jag har aldrig fått chansen att se bob hund så det här blir premiär för mig. Ska förhoppningsvis bli en riktigt trevlig kväll.

    Jag instämmer, tycker senaste skivan är i princip hur bra som helst. Mycket lugnare och mer synt än tidigare men det är fortfarande ruggigt bra.

    SvaraRadera
  3. Diggar USAlive till Bob! bra rekommendation!

    SvaraRadera
  4. Mmm, Bob Hund som jag älskat sedan -93 då jag fick upp ögonen för bandet. Var några år sedan jag såg dem live, men de spelar i Göteborg 1 maj.

    SvaraRadera
  5. Bob Hund är närmast nostalgi för min del, spelades mycket på förfesterna sent 90-tal. Bra band hursom. Får jag förresten, på tal om texter, tipsa lite om min blogg med öldikter?

    porterpoesi.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Öldikter är det fritt fram att tipsa om.

    SvaraRadera