onsdag 29 april 2009

Three Floyds


Three Floyds är ett av USA:s mest välrenommerade bryggerier och de står bakom ”kioskvältare” såsom Dark Lord, Dreadnaught, Behemoth och Alpha King. Att de bara distribuerar sina öl till tre stater i USA gör ju inte hypen kring deras öl mindre; som Europé har det ju varit i praktiken omöjligt att få tag på deras produkter. Visst, Hvedegoop och Oatgoop går att få tag på men det beror ju på att Mikkeller har ett finger med i spelet.

För några månader sedan kom jag över en Behemoth 2007:a genom ett byte. Kände mig först lite snuvad på konfekten, hade hellre velat ha en 2009:a, men bytt är bytt och eftersom jag inte specificerat hur fräsch jag ville ha min öl så var det ju svårt att gnälla. (Ett visdomsord på vägen: Än hur tydlig du tycker att du är när du skriver mail så finns alltid risken att mottagaren missförstår. Framförallt om du har med amerikaner att göra;-) Tycker personligen att det alltid är bäst att testa en nybryggd öl först för att få en uppfattning om hur den smakar och sedan lagra och/eller köpa äldre flaskor.

Nåväl, har inte blivit av att jag testat min 2007:a och när jag fick nys om att 2009:an dykt upp i Köpenhamn köpte jag en sådan rätt omgående. Nu saknades bara en 2008:a för att göra en grymt schysst vertikalprovning. Snabbt som blixten försökte jag byta till mig en dylik pjäs men det sket sig. Blev återigen lite lätt besviken, snacka om dagens I-landsproblem, men bättre en 2007:a och en 2009:a än ingen alls.



Hade hört lite rykten om att Ölbutikken i Köpenhamn kommit över några lådor Three Floyds och till min stora glädje släppte de ett gäng öl idag. Att de sålde 2008:ans Behemoth gjorde att jag inte kunde hålla mig, flexade ut från jobbet och tog första bästa tåg till Danmark. Om man ska ha en vertikalprovning så måste den ju vara så komplett som möjligt.

Jag trodde att det skulle vara kö utanför Ölbutikken när jag kom fram men det var rätt lugnt. Trots ett släpp av Dark Lord 2007 och 2008 så var det förvånansvärt lite folk. Mig veterligen är det första gången man kunnat köpa Dark Lord på annan plats än Three Floyds bryggeri och på annan tid än Dark Lord Day. (DLD arrangeras en gång om året och ska visst vara en riktigt schysst upplevelse om man gillar att snacka skit med andra ölnördar, testa massa öl och köpa Dark Lord.)

Väl på plats träffade jag på Fredrik (tack för ölen!), Nicklas och en annan ”ölnörd” som jag tidigare träffat på Ölbutikken. Tog som vanligt närmare en timme innan jag bestämt mig för vad jag skulle köpa med mig hem och efter lite allmän språkförbistring, stackars Jeppe på Ölbutikken förstod inte ett ord av min norrländska, så bar det av hem med ryggsäcken och påsarna fullproppade med öl.



Summa summarum, en jäkligt trevlig ölköpardag och nu har jag alla mina Behemoth på plats. Jäklar i ögat vad det ska ”vertiklaprovas”, jippie!

/Markus

Ps. Apropå svenska buskisbryggerier, Three Floyds har några osannolikt fula etiketter och osmakliga färgval; grönt och rosa/lila någon? Ett är då säkert; det är en himla tur att det är tal om ett amerikansk bryggeri, USA och smaklös design går ju hand i hand, och att de har öl som kan backa upp den något tveksamma formgivningen. Tänk er Nynsähamn, Nils Oscar eller Oppigård med samma design som Three Floyds;-) (Vill ni se en riktigt ful hemsida så gå in på www.threefloyds.com, det är inte många rätt där inte.)

7 kommentarer:

  1. Ser ju minst sagt bra ut.. Miss Behemoth är så jävla het!

    SvaraRadera
  2. Ha, ha... jo, Miss Behemoth är inte att leka med.

    SvaraRadera
  3. Tack själv det var trevligt att råkas.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  4. Blir nog en riktigt häftig provning. Har smakat en skvätt ur 2009:an. Tyckte den var grymt bra.

    SvaraRadera
  5. Vilken årgång är det på den med blåaktigt vax? Är det 09?
    Håller med om etiketterna. De är groteskt fula. Sveriges motsvarighet när det gäller fula etiketter måste ju vara Sigtuna.

    SvaraRadera
  6. Den blå är en 2009:a.

    Jepp, etiketterna är inte av denna värld. Känns tyvärr inte som om de signalerar kvalité på något vis och det är lite trist. Blir lite serietidning över det hela och, även om jag gillar serier, så känns det lite lätt oseriöst. Om jag inte var ölnörd skulle jag fundera vad det var för Kalle Anka öl jag fått tag på. Hobgoblin och Black Wych är ju under av smakfullhet och design i jämförelse med Behemoth;-)

    SvaraRadera