tisdag 31 mars 2009

Dagens I-landsproblem

Satt och uppdaterade Excelfilen för ölkällaren igår och planerade för lite framtida inköp. Min tanke var att varje år fylla på med en kartong av öl man gillar och för tillfället är det Old Rasputin, Black Chocolate Stout, Nögne Ö Imperial Stout och Bigfoot som jag och min bror har satsat på. I och för sig har vi rätt mycket av Old Guardian, Double Bastard, Vertical Epic 07.07.07, Stones Imperial Russian Stout och Yeti Imperial Stout men det är väl rätt tveksamt att de dyker upp igen under 2009. Yeti kom 2007 och sedan dess har bara Oak Aged Yeti dykt upp och det är ju tal om två rätt olika öl så det var inte läge för någon vertikalprovning. Oak Aged Yeti ska enligt rykten inte funka så bra att lagra någon längre tid, vaniljtonerna ska enligt vissa personer ta helt överhand och det känns ju inte så jättespännande.

Har mailat Great Brands och frågat hur det ser ut med Old Rasputin och tyvärr kunde de inte lämna något besked om när den kommer igen. Lagrad Old Rasputin är bland det smaskigaste jag har druckit, får en otroligt framträdande chokladton som jag verkligen uppskattar. Tycker fräsch Old Rasputin är bra men alkoholen slår igenom lite för mycket och detta försvinner med några månaders lagring. Blir spännande att se hur den utvecklas de kommande åren och då känns det surt att eventuellt inte kunna jämföra med några fräscha flaskor.

Både Yeti och Old Rasputin brukar dyka upp lite titt som tätt i Köpenhamn så jag har ju möjlighet att köpa dem, synd bara att det blir helt galet dyrt att köpa en låda plus väldigt omständligt att frakta upp ölen till Norrland.

Glädjande är dock att Bigfoot dyker upp i augusti och då ska vi passa på att köpa ett gäng flaskor. Tycker fräsch Bigfoot är otroligt god med sin riviga beska, i mitt tycke ett exempel på amerikanskt Barley Wine som slår över och blir en DIPA. Samtidigt så tycker jag att den storfot jag druckit som jag lagrat i ett år var otroligt god, mer avrundad och elegant och med något mer återhållen beska.

/Markus

Ps. Lovar att inom snar framtid lägga upp en bild på källaren, har fått påstötningar från en massa håll och rena konspirationsteorier har börjat florera. Skulle kännas bra om jag en gång för alla kunde bevisa, vad nu ett foto på en blogg säger, att jag inte är mytoman;-)

Ps. 2 Kategorin mest korkade öl att lagra:
Vi köpte på oss lite Nögne Ö påsköl och tänkte det kunde vara kul att jämföra hur de utvecklats. Inte en av de smartare ideerna man har haft här i livet, speciellt inte med tanke på att det är en ny ölstil som bryggs varje år. (Minns inte vilken vänlig bloggare som påpekade detta men en sak är då säker, ibland är man dummare än tåget;-)

1 kommentar: