söndag 22 mars 2009

Dessa lyckliga amerikaner


Kikade förbi Anders idag och fick som ett litet barn stå och drägla över alla fina öl han släpat hem från New York. Jag blev härligt avundsjuk när jag såg flera sorter jag länge velat testa och som jag inte fått tag på själv. Några av dem ligger på min topplista över öl jag ska testa innan jag dör och ett par trodde jag var i praktiken stört omöjliga att få tag på om man inte hade riktigt bra kontakter. (Uppenbarligen har jag dålig koll eller kassa kontakter.) Något som slår mig är vilket osannolikt utbud som amerikanerna har till sitt förfogande. Förutom alla amerikanska öl så har de en stor import av europeiska brygder. Gäller förstås inte alla småhålor och inte alla stater men rent generellt så verkar det nästan alltid finnas en eller ett par ölbutiker i de större städerna som får svenska Systembolaget att framstå som den glade kusinen från landet.

Som den vänliga själ Anders är så bjöd han mig på ett par öl. (Han såg väl hur jag likt en tiggande hund stod och suktade över alla godsaker han fått med sig hem.) Det blev ett glas De Proef Reserve Signature Ale, en ljus belgisk ale som bryggts tillsammans med Tomme Arthur från Port Brewing och Lost Abbey. Ölet i sig var en schysst kombination av belgisk funkighet och jästtoner och amerikansk barley wine sötma och humlebeska. Var väldigt sött precis när man drack det men sötman tonade snabbt bort och lämnade plats för en rivig beska och en torrhet som ligger åt vitvinshållet. Tycker att det var ett riktigt intressant öl som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att testa igen. Jag fick även ett glas av Tröegs Nuget Nectar som är en amber ale på 7,5 vol %. Personligen tyckte jag den påminde en del om Mikkellers Simcoe Single Hop, speciellt med sin tydliga grapefrukt doft/smak. Frågan är dock hur likartad den är med tanke på att det är närmare tre månader sedan jag testade Simcoen. Hur som helst var den en vansinnigt god och lättdrucken öl, kanske lite väl lättdrucken med tanke på styrkan, som jag utan problem skulle ha kunnat tänka mig ha hemma i min kyl.

Väl hemma så snackade jag lite med min bror och vi bestämde att våren 2010 ska vi till USA igen. Tanken på att göra det har funnits länge men nu jäklar ska det bli av! Planen är att åka till västkusten och besöka Stone Brewery, Port Brewing, Russian River, Green Flash, Ballast Point osv. Äntligen ska jag få chans att stilla min törst efter fräscha humlebomber, extra allt stouts och andra trevliga öl i största allmänhet. Vi har snackat om den här resan rätt länge och nu efter jag varit och tittat på Anders alla ”finöl” så fick jag ännu mer energi att ta tag i planeringen. Ibland tror jag det är bra med lite gammal hederlig svensk avundsjuka, hur ska man annars få arslet ur vagnen;-)

/Markus

9 kommentarer:

  1. Det var mycket trevlig och inte alls meningen att göra någon avundsjuk! En västkust resa låter klockrent, NY i jämförelse är väldigt begränsat.

    Tack för lånet av kameran!

    SvaraRadera
  2. Med den mängden roliga öl så kommer man per automatik att göra folk avundsjuka;-)

    Nörd, javisst!

    SvaraRadera
  3. Kanske skulle vi göra en gemensam ölbloggarexkursion till USA!

    SvaraRadera
  4. Det vore något det, "svenska ölbloggare gör gemensam sak och chatrar flygplan till USA för att kunna ta med sig obscena mängder öl tillbaka till Sverige";-)

    SvaraRadera
  5. Tänkte jag skulle maila dig men hittade ingen e-post nånstans.
    Är väldigt sugen att höra ifall du testat någon He'Brew eller Coney Island-öl.

    SvaraRadera
  6. Uj, sådana där bilder klarar man knappt av att titta på.

    SvaraRadera
  7. Dempa: Har mailat dig och lagt till min adress i profilen, hade visst glömt bort det.

    Gyllenbock: Instämmer. Man blir alldeles svag i knäna av dylik ölporr;-)

    SvaraRadera
  8. Jonas: I sommar så blir det USA eller?

    SvaraRadera