söndag 29 mars 2009

Beer Geek Brunch Weasel


Efter många om och men så har jag äntligen kommit mig för att testa Mikkeller ”skitöl”. (Testet skedde för x antal veckor sedan men jag hade helt glömt bort göra klart min recension.) Köpte ett par flaskor när det släpptes men innan jag hann pröva någon så hade jag bytt bort bägge flaskorna. Nåväl, efter många om och men så köpte jag en ny flaska och nedan följer en kort recension:

Ölet är svart som motorolja och skummet som bildas är mörkbrunt och kompakt. Doften som slår emot en är kaffe, kaffe, lite choklad, kaffe och enbär. Just enbärsdoften tycker jag är det som gör att ölet sticker ut jämfört med många andra kaffeöl. Associationer går också osökt till tallbarr men det känns väl som om det ligger rätt nära bären i fråga. Ölet är väldigt syrligt, mest troligt på grund av all rostad malt, väldigt torrt och har en tydlig kaffesmak. Humlebesk så det förslår utan att för den delen vara någon Yeti. Rediga klumpar jäst följer med när jag häller upp ölet och det känns lite mer typiskt Nögne än Mikkeller. (Förklaringen ligger nog till viss del i att det är bryggt i Nögnes bryggeri i Norge.) Inte för att det på något vis påverkar mitt omdöme av ölen, min filosofi är att allt ska i glaset och det är ytterst sällan som jag feghäller upp en öl. Jäst är fint, nyttigt och gott;-)

Tycker att det är ett kanonbra öl som verkligen leverar. Känns som en storebror till Beer Geek Breakfast på alla sätt vilket är både positivt och negativt. Där Breakfast känns ganska tunn i kroppen är Weasel tjock och trögflytande, kaffesmaken i Breakfast är väldigt framträdande och i Weaseln är den brutal och rakt på sak osv. Vet faktiskt inte vilken som är min favorit, upplever Weaseln som något sötare, säkert beroende på alkoholen, och jag föredrar nog den lite mer rostade och beska Breakfasten. Å andra sidan tycker jag att Weaseln leverar mycket mer på kaffefronten och det är ju alltid trevligt.

Märker man av Kopi Luwak kaffet då? Inte en susning eftersom jag inte är någon kaffeexpert på något vis. Gott var det och det är ju det viktigaste trots allt. Skit detsamma om det till viss del är fråga om marknadsföring, ett bra öl är ett bra öl oberoende på vad det innehåller.

/Markus

Ps. Någon som har erfarenhet av att lagra öl bryggda med kaffe? Jag och brorsan hade några Beer Geek Breakfast som vi hade stående i ca ett år innan vi drack upp dem och tvärt emot vad många säger så tyckte vi att kaffesmaken var om möjligt ännu mer framträdande. Har läst att det är bland det första som försvinner, lite som aromhumle, men är osäker på vilka tidsramar man pratar om. Är det ett år, tre år, fem år eller?

7 kommentarer:

  1. Har fortfarande inte druckit weaseln heller. Blir lite orolig av din recension då jag ibland har lite svårt för alltför syrliga stouts. Vad säger du om denna vs péché mortel kaffeinnehållsmässigt?

    SvaraRadera
  2. Hm. Får hoppas detta är bra grejer. Har privatimporterat men inte hört något på ett par veckor. Störande. Snart får jag nog ta och fråga.

    SvaraRadera
  3. Victor: Har tyvärr bara testat en flaska Péché Mortel och den var med största sannolikhet dålig eftersom den doftade och smakade mer som en lägereld än som kaffe. Finns kanske någon annan som har testat bägge och kan göra en jämförelse.

    David: Jag tycker den är väldigt bra så du kommer nog inte bli besviken. Kanske inte den mest komplexa öl jag har testat men en redig kaffekäftsmäll är det tal om;-)

    SvaraRadera
  4. Haha, fan vad dum man känner sig - niklas skrev ju ett inlägg om precis den jämförelsen häromsistens.

    Har förövrigt också bara hört att kaffet skall avklinga snabbt, men aldrig testat och analyserat det själv. Tänkte köra min weasel mot en lagrad breakfast så kanske får man se konsekvenserna då.

    SvaraRadera
  5. Mikkel svarade mig när jag frågade vad ölets lagringspotential var med "it age well thats for sure. For at least three years..."

    Sen vet man ju inte om han vill snacka om kaffets karaktär vid nått års lagring, han har väll inte ens testat själv. Eftersom ölet förutom kaffe karaktären är fett och imperial stoutigt så går det säkerligen bra att lagra i vilket fall som helst, jag har en flaska stående i lite för varm temperatur och kanske får prova den om några månader för att om jag känner någon skillnad..

    SvaraRadera
  6. Har hört rätt mycket om att just kaffet ska avklinga rätt snabbt, lite som med humlen. Är dock lite osäker på hur snabbt och har faktiskt inte vågat chansa att lagra något längre än ett år. Vore ju surt om man tappar bort för mycket av kaffearomen, det är ju det som är poängen med öl som Weasel och Beer Geek.

    SvaraRadera