onsdag 11 mars 2009

Amerikaner som gillar Belgien

Blev ruskigt ölsugen ikväll och hittade till min förvåning en Stone Vertical Epic 07.07.07 i kylen. Minns inte att jag hade någon kvar här hemma så det blev något av en glad överraskning. Är inte allt för ofta jag hittar öl som jag glömt bort att jag hade så det är bara att tacka och ta emot. (Blev en faslig massa jag efter varann här men det får jag bjuda på.)

Den första ölen i Vertical Epic serien från Stone Brewery släpptes 2002-02-02 och exakt ett år, en månad och en dag senare släpptes nästa öl. Tio år senare, dvs. 12 december 2012 är tanken att man ska ha möjlighet att göra en vertikalprovning på hela serien. Kul idé men som svensk är det lättare sagt än gjort eftersom 2007 års Vertical Epic är den första som kommer till Sverige. Vill man komplettera med lite äldre öl i serien så blir det att lägga ner en och annan slant, hittade en 2003 på Ebay för det facila priset av 75 USD.

Nåväl, hur är 2007 års öl då? Det är en ljus ale inspirerad av belgiska Saison och Tripel med ingefära, kardemumma och skal från grapefrukt, citron och apelsin. Jag är ingen expert på någon av ölstilarna men jag uppskattar verkligen Westmalle Tripel, som mer eller mindre är urfadern för stilen, och Ommegangs Hennepin.

Personligen är jag mycket svag för den här ölen och det jag tycker gör den så speciell jämfört med de flesta andra belgiska öl jag prövat är att den är väldigt fräsch, ingen damparfym, mögelost eller hästhage så långt flimmerhåren når, och att den är redigt besk utan någon större mängd humle. Beskan kommer från fruktskalen man använt i ölen och jag tycker det känns som att tugga på det vita, vad det nu kallas, som sitter mellan fruktskalet och köttet på en apelsin. Fräscht och bittert i en härlig kombination.

Är det något jag gillar med amerikanska bryggerier är det deras experimentvilja. Ibland blir det galet och ibland blir det lite väl mycket ”extra allt” över ölen men när de lyckas är det allt som oftast väldigt bra. I Vertical Epic 07.07.07:s fall tycker jag de gör en otroligt fräsch och frisk belgisk ljus ale och det är något som belgarna väldigt sällan själva gör. Det är inte något stiltypiskt men å andra sidan så tycker jag att det är mycket roligare med egna tolkningar än en kopia. Jag förstår att många saknar det lite sunkiga, mögliga, parfymerade osv. men jag tycker det är uppfriskande med en fräsch tripel/saison mellan varven. Det är inte bättre än de belgiska ölen men det är, i mina ögon i varjefall, minst lika bra.

/Markus

13 kommentarer:

  1. Jag tycker att 070707 var riktigt bra har nog en flaska kvar tror jag, någon som provat några av dom äldre vertical ölen???

    SvaraRadera
  2. Vafalls! Du måste ju rekommendera lämplig musik till aktuellt öl. Om du inte kommer med fullständig konsumentvägledning så finns det risk för att man råkar korka upp en Miller lite och har Kräldjursanstalten i stereon. Är det det du vill??

    SvaraRadera
  3. Ja som du vet är ju amerikanska belgo tolkningar inte min grej, för rent :) skunkiga saisons och jästiga golden ales till mig tack..

    SvaraRadera
  4. Tyckte den var sådär. Hade svårt för kryddorna.

    SvaraRadera
  5. När jag läste ditt inlägg slog det mig att jag nog också har en bortglömd flaska 07a kvar någonstans. Kanske dags att prova den.

    SvaraRadera
  6. Fredrik: Har testat 2006:an men minns inte mycket annat än att jag tyckte den var väldigt god.

    Mats: Ber så mycket om ursäkt för min miss, vore ju rent av skadligt att kombinera amerikansk fusköl med svensk kvalitetsmusik. Mitt förslag i det här fallet är nog Faith No More med motivationen att både ölet och bandet är från Kalifornien och är väldigt bra/god. (Snacka om risig motivering men det är ju bättre än inget;-)

    Anders: Jepp, jag vet precis vad du tycker och det är lite kul att det är precis det som du ogillar som jag gillar. Smaken är som baken;-)

    Fajanen: Personligen tycker jag kryddorna funkade alldeles utmärkt men det är ju en smaksak.

    Ricke: Alltid kul när man hittar öl man glömt bort. Brukar inte hända allt för ofta iof men det är ju alltid en glad överraskning. Förutsatt att inte ölen hunnit bli dålig för då blir man mest sur.

    SvaraRadera
  7. Tro det eller ej så köpte jag faktiskt en amerika/belgo här om dagen.. Dock är det Lost Abbet/Port brewings bryggare Tomme Arthur som har jobbat med "De Proefbrouwerij" för att ta fram en "signature ale" på 8,5% ska bli intressant att prova och kostade saftiga 20 dollar, förstår inte riktigt varför jag köpte den ifrån början.. Höga förväntningar och höga krav nu..

    SvaraRadera
  8. Den lät riktigt intressant, frågan är om den kommer att leva upp till dina förväntningar. Å andra sidan så borde de ju vara rätt låga vid det här laget om du hitills inte hittat något amerikanskt bryggeri som kan brygga belgiska öl som du uppskattar.

    SvaraRadera
  9. Nee jag vet inte, lite förväntningar bör man väll ha på bryggaren ifrån "lost abbey", de är ju ett av de mest högt aktade bryggerierna som kör belgostil. Ska försöka få plats med den i resväskan och isf ska du få smaka :)

    SvaraRadera
  10. Jo, så sant så, Lost Abbey har ju ett väldigt gott rykte. Jag tackar aldrig nej till att pröva ny spännande öl;-)

    SvaraRadera
  11. Bra för det är nog större risk att du gillar den än jag och det är ju alltid kul om någon blir glad :)

    SvaraRadera
  12. Anders: Har ett gäng Dark Lord, Dreadnaught och eventuellt Pliny the Eldar på gång så om du inte fått tag på eller hunnit testa någon av dessa så är får vi köra en provning till sommaren. Blir nog i Norrland då men 120 mil får man vara beredd på att åka för att testa lite häftig öl;-)

    SvaraRadera