torsdag 19 februari 2009

Var Opeth bra och blev det någon trevlig öl?


På a) svarar jag: ja och på b) svarar jag: nja.

Kvällen i sig var väldig trevlig, jag och en musikintresserad arbetskollega (det finns sådana i verkligheten även om det ibland kan vara svårt att tro det) gick på Restaurang Möllan och åt innan spelningen. Maten var kanonbra, jag käkade grillspett som jag varmt kan rekommendera, men tyvärr var ölutbudet var inte mycket att hänga i julgranen. Det enda av intresse som jag kunde hitta var Maredsous 6 så det fick bli ett par sådana.

Opeths spelning ger jag fyra halvsöta smultron av fem möjliga. Öppningen var kanonbra med Heir Apparent och Ghost of Perdition men sen blev det lite si och så med låtvalet. Tycker att det blev ett par lugna låtar för mycket och några äldre låtar som jag inte tycker håller lika hög klass som senare material. Mot slutet blev det bättre och jag vill särskilt lyfta fram The Lotus Eater, det är en fantastisk låt och jag älskar mittpartiet som osar 70-tals funk, Gentle Giant och galen karnevalmusik. Hur i hela friden de lyckas klämma in något sådant i en dödsmetallåt utan att allt havererar låter jag vara osagt men ett är då säkert, det var jäkligt häftigt att höra det live.

Ids inte ens ödsla tid på att diskutera ölutbudet på KB, det är som på de flesta rockklubbar rent bedrövligt. Blev en iskall Guinness mest för att jag kände mig lite törstig.

/Markus

Ps. Så fort jag får bilder från min bror så kommer det ett riktigt fulölstest inspirerat av Double Bastard. Jag, min bror och en kompis testade Mariestads och Norrlands Guld för att försöka utröna om det kan vara samma öl i olika förpackning. Fortsättning följer…

6 kommentarer:

  1. Tempo på möllan har ett ganska vettigt utbud av öl, sen en liten promenad bort finns Nya Tröls som också brukar ha en del vettigt. Oftast vänliga priser på båda ställena också.

    Klubb öl är det tråkigaste som finns, jag har också druckit en Guinness på kb, EN gång..

    Ser fram emot att läsa om fulölsprovningen, sådana är intressanta, kanske till och med roliga men rätt svåra att ta tag i och delta i själv. Det är lite som att gå ut på stan och säga till sig själv "idag ska jag bli påkörd av en bil" sedan bara gå rakt ut i gatan..

    SvaraRadera
  2. Ha, ha... jag gillar din liknelse och jag instämmer i vad du säger. Att dricka "fulöl" är bland det sista jag gör, då väljer jag hellre läskeblask, vatten, vin eller dylikt. Testet i fråga var mest på skoj och vi fick idén från Double Bastard, i ett av hans inlägg (7:e september 2008) så funderade han om ölen hade mer gemensamt än att de bryggdes i samma tankar. Det högst subjektiva svaret på denna fråga kommer publiceras på denna blogg inom kort;-)

    SvaraRadera
  3. Anders & Markus ta med er Hoppslam upp till hbg på lördag och prova lite millennium vet jag!!!

    Ni kan ju dela på en provning istället för att betala 500:- var, det blir det halva priset (fast ni får ju dela på en del) jag tror inte ni skulle ångra er, och det är egentligen fullbokat. passa på.

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket för inbjudan men jag har tyvärr inte möjlighet. Hade varit kul att komma men jag har helt enkelt inte råd. Hoppas dock att ni får det trevligt på er ölprovning!

    /Markus

    SvaraRadera