fredag 20 februari 2009

Är man nörd så är man


Har via BeerAdvocate kommit i kontakt med en amerikan som jag bytt öl med ett par gånger. Han har mest varit intresserad av Mikkeller men det har blivit lite annat smått och gott från Nils Oscar, Amager och Jämtlands. Själv har jag inriktat mig på Imperial Stouts och Double India Pale Ales, känns som om det får bli några riktigt häftiga pjäser om man ska betala närmare 200:- per flaska. (Kostnaden för ölen man köper plus frakt på ca 1 000:- gör att det piper iväg en del pris.) Mitt senaste byte resulterade i följande flaskor:
Founders Double Trouble
Founders Imperial Stout
Bell´s Expedition Stout
Bell´s Hopslam
He'Brew Bittersweet Lenny´s R.I.P.A.
Three Floyds Behemoth
Brooklyn Black OPS
Southern Tiers Choklat
Founders Kentucky Breakfast

Har än så länge bara testat en flaska Hopslam och den var kanonbra. En av de bästa amerikanska DIPA som jag har prövat, superfräsch i smak/doft och med en trevlig sötma som balanserar upp den brutala beskan. En personlig favorit inom denna extremt amerikanska stil tillsammans med Hercules, Ruination, Unearthly och Bigfoot (Sierra Nevada får hävda att det är en Barley Wine hur mycket de vill, för mig är det en DIPA;-)

Dagens I-landsproblem: Jag vet inte när min lillebror behagar komma ner till Snapphaneland och det innebär att jag inte vet när jag kommer få pröva någon av ovanstående öl. Buhu!

Dagens hurra: Vi får hem tolv flaskor Old Ruffian Barley Wine till ölkällaren. Gjorde en privatimport via systembolaget och kostnaden blev ca 80:- per flaska. Det priset känns rätt överkomligt med tanke på vad man får betala för ölen i Köpenhamn.

/Markus

11 kommentarer:

  1. Jag bangar inte att hoppa in som avbytare vid en provning ;)

    SvaraRadera
  2. Hm... frågan är väl om man kanske skulle giftmörda sin bror så du fick chansen att hoppa in istället för honom;-)

    SvaraRadera
  3. En hel del godbitar där. Synd att det blir så dyr frakt bara.

    SvaraRadera
  4. Låter trevligt som tusan. Black Ops känns rätt så najs. Hm, antar att det är stora flaskor Old Ruffian om de kostar 80:-?

    SvaraRadera
  5. Jo, ska bli riktigt skoj att testa Black Ops. Som jag fattat det är det i princip en Black Chocolate Stout som man lagrat fyra månader på bourbonfat och sedan tappat i flaska med champagne jäst. Lät rätt spännande och den har fått en hel del bra recensioner.

    Jo det är 650 ml flaskor som tur är. Iof ingen fördel att de är så stora men betalar man 80:- per flaska får de ju gärna vara rätt stora;-)

    SvaraRadera
  6. Hej på dig Markus. Mycket trevlig lista du har där. Fick ett smakprov på Behemoth senast jag var på Ölbutikken och den var riktigt grym. Håller med om att det var ett riktigt bra pris på Old Ruffian, mycket god öl.

    Kul med en öl-blogg till. Kommer länka till din blogg från min.

    Mycket intressant och trevlig blogg.

    Vi hörs

    /Weine (casa beer blog)

    SvaraRadera
  7. Det kostar att vara med! Håller med Niggze; jag bangar inte för att hoppa in på en provning.
    ps. Tack för bilderna också. ds.

    SvaraRadera
  8. Glöm inte att du lovat mig att jag skall få vara med, jag säger upp mig från jobbet om så krävs för att få ledigt ;-) (och jag gillar ändå mitt jobb) Jag är gärna med och delar på priset på ölen inget snack, tar gärna med mig något kul också om jag har något som kan vara intressant. Vi höres mvh Fredrik

    SvaraRadera
  9. Rekan: Jo, hade man fått ner fraktkostnaden så hade det blivit avsevärt mer prisvärt. Behemoth ligger väl på runt 20 USD och en flaska Hopslam låg på ca 3-4 USD och det är ju inte så dyrt att man trillar av stolen.

    Weine: Kul att du gillar bloggen! Såg att du planerat en ölträff i Göteborg, har tänkt anmäla intresse till det men är lite osäker fortfarande på tid och pengar. Återkommer dock när jag vet om det kan tänkas bli aktuellt. Är hur som helst ett ruggigt bra initiativ.

    Svedgard: Blev lite ordning på torpet med lite fina bilder. Ölen ovan kommer vi inte att kunna provsmaka men däremot så ser jag framemot vår Köpenhamnsresa, jippie!

    Fredrik: Ha, ha... lovat och lovat, ska man vara petig så skrev jag att vi kanske kunde fixa en provning när min bror kommer ner till Malmö;-) Har inte snackat med min bror om det och han är ju ”delägare” i ovanstående öl. Sen är jag inte på det klara om det blir av att dricka någon/några av ölen här eller i Västerbotten, det beror lite på när/om min bror hinner komma ner innan jag åker upp. Men blir det aktuellt med någon Behemoth/Black Ops provning här i Malmö så hör jag av mig.

    SvaraRadera
  10. Ja det är lungt ingen press ville bara säga att det vore kul att få vara med, blir det inte tillfälle denna gång så kan vi väl träffas och prova något annat gott någon annan gång, vi har lite provningar då och då, det är ju dessutom bra för ekonomin om man är fler som delar. Vi brukar vara 6-10personer på våra provningar lite beroende på vad vi skall testa.

    Maila mig gärna på owenlars1138@hotmail.com så får jag din mail oxå.

    /Fredrik

    SvaraRadera