lördag 14 februari 2009

Ölkällaren i Norrland

Jag och min bror har lagt rabarber på vår mors jordkällare och har där startat upp en liten ölkällare. Själva källaren är inte speciellt stor men gissningsvis kan man nog klämma ner ca 500 flaskor i den utan att behöva ordna några hyllor eller liknande. Är i och för sig inte speciellt smidigt att ha ölen stående på golvet som vi har just nu men för tillfället har vi så pass lite öl att det inte spelar någon större roll. Får väl se när man känner sig händig och ordnar något, för tillfället känns det mest skönt att ha ett bra förvaringsutrymme.

Det finns för tillfället egentligen bara två problem som jag ser det:
1. Ölkällaren finns i Norrland och inte Skåne. I sig inget jätteproblem, i vissa lägen kanske till och med en fördel eftersom jag omöjligen kan nalla av ölen, men lite irriterande är det eftersom jag bara åker upp ett par gånger om året.
2. Temperaturen i källaren är inte helt optimal. På sommaren ligger det runt 12-14 °C och det funkar ju finemang. Problemet är när vargavintern slår till för då blir vår fina ölkällare en kryotank med en temperatur strax över 0 °C . I julas var jag på väg att leta reda på filtar och en kupévärmare för att rädda våra fina maltdrycker men som tur var blev det inte kallare än 0,5 °C. Känns inte som om det är optimalt att ha svängningar på 12-14 grader men å andra sidan är det rätt långsamma sådana och det blir ju aldrig jättevarmt. Känns som om kyla rent generellt är bättre än värme och än så länge har jag inte märkt av att någon av ölen vi lagrat har tagit någon skada.

Vi började köpa på oss öl vintern 2007 och sommaren 2008 blev det riktigt seriöst. För tillfället har vi ca 170 öl i källaren och här följer ett axplock:

Stone Double Bastard 2007
Old Guardian Barley Wine 2008
Brooklyn Black Chocolate Stout 07/08 och 08/09
Yeti Imperial Stout 2007
Stone Russian Imperial Stout 2008
Stone Vertical Epic 070707
Bigfoot 2008
Nögne Ö Imperial Stout 2008
Westmalle Tripel 2008
God Jul 2007 och 2008
Hibernation Ale 2007 och 2008
Old Rasputin Imperial Stout 2008

Vi har än så länge inte haft möjlighet att göra så många vertikalprovningar men några korta iaktagelser har vi gjort:

Old Rasputin har utvecklats till att bli en fantastiskt god öl utan den alkoholsmak/doft som den hade när den var fräsch. En underbar doft och smak av choklad har kommit fram eller möjligen utvecklats med lagringen och när vi provade den i julas så var den en klar favorit i hård konkurrens med Stones IS. Hoppas att den dyker upp igen lagom till sommaren så man kan köpa en låda till.

Yetin har tappat en hel del av sin humledoft men är fortfarande extremt besk. Jämfört med en fräsch dito så tycker jag nog att den lagrade kändes snäppet mer elegant utan att för den delen vara mesig på något vis. Men å andra sidan är en nybryggd Yeti inte att leka med, troligtvis en av mina absoluta favoriter i kategorin ”tokhumlade Imperial Stouts”. Finess eller mangel, det är frågan det?

Förra årets Brooklyn BCS tycker jag varken har blivit bättre eller sämre av lagringen. Tror jag kommer att låta mina öl stå rätt länge för att se vad som händer för just nu är det ingen större favorit; 07/08:an är lite för söt, simmig och allmänt spritig för min smak. Min bror tyckte att den hade en väldigt kraftig syrlighet som man normalt inte brukar förknippa med Imperial Stouts och jag är böjd att hålla med. (Tänk mer Lambic än rostad syrlighet.) Tycker syrligheten även är rätt framträdande i 08/09:an men den känns otroligt balanserad och välsmakande; kaffe och choklad i en härlig kombination. Ska bli kul att testa dem sida vid sida men å andra sidan blir det lite vanskligt att jämföra med tanke på att förra årets var snäppet mer alkoholstark. Om jag minns rätt var den på närmare 11 vol%.

Har tyvärr inga bra bilder på ölkällaren för tillfället men jag ska skicka min brorsa på ett fotouppdrag så jag har något att lägga upp här. Vad är en blogg om lagring av öl utan bilder på ölen som lagras;-)

/Markus

7 kommentarer:

  1. Kul med en till Ölblogg, jag lade till din blogg på våran lilla rekommenderat lista. Keep up the good work!

    / Fredrik på Ölkultur

    SvaraRadera
  2. Kul att någon fler än ens nära och kära hittar hit;-) Tack för länken!

    SvaraRadera
  3. Äntligen! Nu väntar vi bara på bilder.

    SvaraRadera
  4. Vi vill se oförfalskade nytagna bilder på hela härligheten! Hehe :-)

    SvaraRadera
  5. Den yngre brodern håller på att damma av pulverblixten så det blir något ljus i källaren. Får se hur bra bilder som går att ordna, det är ruggigt lågt i tak och så stor de flesta ölen i gamla potatislårar som skymmer sikten rätt friskt. (Låter nästan som om vi inte har någon ölkällare;-)

    SvaraRadera
  6. Jag är väl en nybörjare inom stout's, men uppfattade också Brooklyn Chocolate Stout som väldigt syrlig i sin framtoning. Något jag inte direkt upplevt ska finnas i en stout. Jag gillade det inte iaf.

    SvaraRadera
  7. Har prövat en hel del stouts och jag kan inte hellre minnas någon som var så syrlig som förra årets BCS. Finns ju en del som är rätt beska på grund av all rostad malt men det är ju mer åt kaffehållet än rent syrligt, dvs. beskt på grund av rostningen. Tycker dock att årets var väldigt mycket mer balanserad och riktigt bra. I den så är inte syrligheten lika framträdande och då tycker jag det funkar kanonbra.

    SvaraRadera