lördag 14 februari 2009

Ett första inlägg

Har länge funderat på att skapa en ölblogg och efter många om och men så har det äntligen blivit av! Jag har en djupt inrotad ovilja mot att ta till mig ny teknik och jag är allt annat än en early adaptor. Det har av den anledningen varit en väldigt lång och krävande mental förberedelse för mig innan jag kommit mig för att skapa ett konto. Förväntade mig att det skulle ta flera timmar att registrerat alla uppgifter, ladda ner ny programvara, konfigurera datorn osv. Som tur var fick jag för en gång skull en glad överraskning, det tog inte mer än ett par minuter att komma igång, jippie! Att jag sedan har lagt en oerhörd massa timmar på att designa sidan som sådan får man bjuda på;-)

Finns redan en uppsjö med trevliga och läsvärda bloggar så jag är lite osäker på om min sida kommer fylla någon större funktion men min plan är att skriva lite om lagring av öl, byteshandel med öl (beer trading låter bra mycket bättre än byteshandel men jag kommer inte på något annat just nu) och så öl i största allmänhet.

/Markus

Ps. Med tanke på att jag är en glad amatörgitarrist så finns det nog goda odds för att jag kommer skriva lite om musik också.

6 kommentarer:

  1. Härligt, ser fram emot att följa denna blogg också. Lagring och trading är intressanta ämnen och skriv gärna om musik också, jag är gammalt tool-fan och självklart har det blivit en del Miles genom åren också. Har hört mycket gott om Meshuggah (även från icke metal-nördar vilket betyder en del för mig då jag inte är en av dem..) så du kanske kan rekommendera en platta att börja vid? jag är riktigt dålig på att lyssna in mig på ny musik..

    Åter till öl: Skål!

    SvaraRadera
  2. Mina favoritskivor med Meshuggah är Destroy, Erase, Improve och ObZen. Vet inte riktigt vilken jag skulle rekommendera men just nu skulle jag nog säga DEI. Däremot kan man lugnt säga att Meshuggah är rätt krävande att lyssna på och att de är rätt mycket metal även om det inte är tal om Hammerfall eller dylikt "trams".

    Skål på dig själv! Drack öl igår och det blev en onödig extra öl vid midnatt så jag känner mig lite spak idag;-)

    SvaraRadera
  3. Allright, "provsmakar" den skivan då.. Förstår att det är väldigt metal men har hört att de ska vara väldigt rytmiskt intressanta iaf så om soundet inte passar kan jag nog bortse från det och ändå iaf ta in element av musiken.

    Den där ölen vid midnatt är alltid självmord vilket man alltid vet men ändå ofta råkar förlora kampen mot..

    SvaraRadera
  4. Jo Meshuggah har bildat en hel skola i att lira udda taktarter. Allt som oftast är grundrytmiken 4/4, hörs rätt tydligt om man lyssnar på high-hat och virvel, men över det lägger dem ett riff i en annan taktart. De brukar rätt ofta laborera med 16:dels riff, typ 15/16, 17/16, 21/16 osv. då krävs det x antal gånger innan de kommer tillbaka på ettan igen. I många fall så får dem kapa eller lägga till någon del för att det ska funka. Trummisen brukar kopiera riffens rytmik på kaggarna och det skapar deras specilla sound.

    Jo, kändes som en kanonbra idé att dricka en Brother Thelonius som avslutningsöl. Dumt som sjutton och det gav mig en blykeps utan dess like. Är huvudet dumt får huvudet lida;-)

    SvaraRadera
  5. Trevlig och snygg blogg, om än lite mörk i färgerna :-)

    Skall med intresse följa detta med stort intresse!

    SvaraRadera
  6. Mörkt är bra, därmed basta!

    /Markus

    SvaraRadera