torsdag 26 februari 2009

Bajskaffe?


Fick äntligen hem ett par flaskor Beer Geek Brunch Weasel idag (tack Anders). Ölet är bryggt med Ca Pe Chon kaffe (borde det inte stå Kopi Luwak eller Civet?) och det är bryggt på en böna som har ätits upp av en palmmård som sedan, ahem, bajsat ut den. Bönan rengörs och rostas lätt och simsalabim har man världens dyraste kaffe, enligt Wikipedia så kostar ett kilo ca 7 000:- i Sverige. Galet dyrt är bara förnamnet.

Frågan jag ställer mig är vem i hela friden som kom på att det vore en bra idé att göra kaffe på en böna man hittar i bajs? Jag kan förstå att någon stackars svältande bonde någonstans i Sverige hittade en tunna med jäst strömming och åt den i brist på mat, jag kan förstå hur man började på att äta möglig ost på grund av matbrist osv. men inte Kopi Luwak. Kaffe är ju inte direkt någon livsnödvändighet och det känns inte helt sannolikt att någon koffeinist skulle känna sig så desperat att han börjar på gräva i djurspillning för att hitta bönor att rosta. Är det en produkt som är producerad av misstag, på grund av brist på råvaror eller är det ett resultat av jakten på nya exklusiva råvaror? Vet egentligen inte vilket av alternativen som är bättre.

Ett är då säkert, det är ett tacksamt öl att marknadsföra och jag tycker man märkt av det eftersom det varit en hel del skriverier kring släppet. Frågan är om man använt sig av Kopi Luwak på grund av marknadsföringspotentialen eller på grund av smaken det ger ölen.

Personligen är jag mest intresserad om det är ett bra öl eller inte men jag ska inte sticka under stolen med att jag nog har uppmärksammat Beer Geek Brunch Weasel lite mer just på grund av att det är ett öl bryggt på ”bajskaffe”. Fråga mig bara inte varför det egentligen är mer intressant att testa den här ölen på grund av Kopi Luwak, en bra öl är ju en bra öl oberoende på vad den är bryggd med. Kan man tycka i varjefall.

”Allting går att sälja med mördande reklam, även kaffebönor som passerat genom en palmmårds matsmältningssystem.”

/Markus

10 kommentarer:

  1. En vän till mig som vann barrista sm för några år sedan, har sagt att INGET bra kan hända med kaffet bara för att det går genom systemet på ett djur, men det är ju bra marknads(av)föring ;-) hur som så tycker jag att det är en riktigt god öl, lite dyr kanske.

    SvaraRadera
  2. Som jag förstår det är det inte just det faktum att det gått genom tarmsystemet på vesslan utan att just denna vessla är VÄLDIGT kräsen i urvalet av kaffe bönor. Så bönan är oförändrad men man får därigenom enbart de bästa bönorna och inte utblandat med massa lågkvalitativa bönor.

    Vessla fungerar alltså som ett urvalsverktyg och inte någon processmaskin.

    SvaraRadera
  3. Det är väl som med Dronten och trädet Sidero´xylon sessiliflo´rums frukter. Ett gott öl och ett träd av arten Sidero´xylon sessiliflo´rum kan endast uppstå från frukter och bönor som passerat genom den gudomliga tarmkanalen.

    SvaraRadera
  4. Första gången jag drack detta kaffe "kopi luwak" så var det nånting med att kaffebönan fått en jäsning? eller liknande i djurets mage. Det hela är en försäljning ploj. Djuret är inte intresserad av bönan (som är kaffe fruktens kärna) utan den äter frukterna.

    Ni får rätta mig om jag har fel.

    SvaraRadera
  5. En liten rättelse till min tidigare kommentar. palmmården är naturligtvis kräsen i urvalet av kaffebären och inte kaffebönan. Inte stor ide att äta något som går oförändrat genom matsmältningssystemet. Men att de bästa bären har de bästa bönorna är kanske inte självklart...inte vet jag.

    Min enda källa i detta wikipedia. Sökte lite på nätet och hittade på någon sida som säljer detta kaffe en beskrivning som löd något i stil med att bönan skulle förändras i magen på palmmården.

    SvaraRadera
  6. Mina bakgrundsfakta är också hämtad från Wikipedia så jag är allt annat än en expert på området.

    Jag tror att jag kommer gilla ölen, ska faktiskt testa Weaseln tillsammans med en vanlig Beer Geek Breaktfast, men frågan återstår: Kan man märka av att ölet är bryggt med Kopi Luwak eller inte? Hade det funkat lika bra med en annan kaffesort eller inte?

    Sedan tycker jag det hade varit intressant att faktiskt få reda på bakgrunden till hur och varför man bryggde kaffe på bönor som passerat genom mårdens matsmältningssystem. Ingen som vet mer?

    SvaraRadera
  7. Intressant att testa den bredvid Breakfast. Jag tycker att Weasel är helt grym men tror nog att det skulle fungerat lika bra med någon annan kaffesort. Helt klart ett av mina favoritöl!

    Har förövrigt 7 st Weasel här hemma från en privatimport vi gjorde för några veckor sedan.

    SvaraRadera
  8. En kompis från Umeå kommer till Malmö i slutet av veckan och då ska vi passa på att testa Weaseln och Breakfasten sida vid sida. Blir kul att prova dem sida vid sida.

    SvaraRadera
  9. The unmatched success of Facebook has sitew.in/ brought individuals from numerous Know More continents extremely close to each various other. 4Liker APK Download - Android, iPhone, PC It is an open sector that allows individuals to 4Liker connect as well as share their tales.Producing a photo in 4Liker App the social round nonetheless depends.

    SvaraRadera
  10. Created from a heavy duty canvas stretched tackk.com/ over a metal structure; traveling high chairs Page do not call for setting up and Top Lightest Infant Car Seats of 2017 – Reviews merely fold up right into a slim cylindrical tube.

    SvaraRadera