lördag 19 december 2009

Hur är det ställt med ölkällaren?

Efter en del strul med fukt i vår källare, se tidigare inlägg här, så har jag och min brorsa för tillfället kontroll över situationen. Som bland annat Weine på Casa Beer Blog påpekade så var kondensproblemet vi hade i somras avhängigt av att vi, klantigt nog, öppnat ventilationen. Detta i kombination med en varm och fuktig sommar gjorde att källaren mer liknande ett terrarium än ett hederligt svenskt förhistoriskt kylrum.

Genom att plugga igen ventilationen och köpa in lite torrbollar har luftfuktigheten kommit ner på normala nivåer, tillväxten av vitmögel har mer eller mindre avstannat och det går numera att förvara kartonger där utan att de förvandlas till pappersmassa.

Kylan i källaren får vi fortsatt leva med om vi inte sätter in någon form av värmereglering och oddsen att vi gör det är inte så stora. En fluktuation mellan +-0°C och +12°C är dock inte hela världen. Jag är bara uppe och inventerar källaren två gånger om året och då föredrar jag långsam lagring alla dagar i veckan framför ”roomtemperaturing”.

Nästa projekt som vi ska ta oss ann är att fixa hyllor. För tillfället har vi lagt skivor från en hästfinka som provisoriskt golv för att slippa ha våra flaskor stående på grus.


Designmässan 2010 månne?


Finn ett fel

Vi har länge diskuterat om att vi måste skaffa hyllor men det har aldrig kommit längre än så. Att hitta något lämpligt som inte kostar skjortan var enklare sagt än gjort och nu har vi bestämt oss för att tillverka några hyllor själva. Min förhoppning är att vi med hjälp av lite järnrör, en svetts samt lite plankor ska kunna fixa tre robusta hyllor under julledigheten. Funktionalitet framför utseende är ett bra motto i detta fall. Får se om vi får arslet ur vagnen någon gång under nästa vecka.

Hm… det var nog allt för denna gång.

/Markus

5 kommentarer:

  1. Kul att du verkar fått i ordning på källaren. Ska själv kolla på en jodkällare i Närke i julhelgen då jag är "hemma" och firar. Kommer från Örebro ursprungligen. Kommer att lägga upp något inlägg om detta i börja på nästa år.

    SvaraRadera
  2. Jepp, känns skönt att det verkar ha löst sig. Är iof lite skillnad nu vintertid och på sommaren men jag håller tummarna för att fukten håller sig på lite rimligare nivåer nästa sommar. Lite vitmögel dör jag inte av men sönderrostade kronkapsyler är mindre kul.

    Roligt att du fått tag på en ölkällare! Med tanke på vilka schyssta öl du har samlat på dig så tycker jag du är värd en bra källare;-)
    ;-)

    SvaraRadera