fredag 31 juli 2009

Ve och fasa, mögel i ölkällaren!

Det finns sina fördelar med att ha tillgång till en jordkällare och, så här i efterhand, har jag upptäckt att det finns en hel del nackdelar. Som jag tidigare nämnt är temperaturen i källaren inte optimal på något vis, det ligger mellan +-0 grader till +10/12 grader. Under vintern är källaren i det närmaste en kryotank och trots att jag inte tror att det påverkar öllagringen negativt så kan man konstatera att ett år i vår källare kanske motsvarar ca ett halvår i en perfekt tempererad källare, vid noll grader så händer ju i princip inte ett skit med ölen. Ett annat problem som uppenbarat sig den senaste tiden är fukt och mögel. Här nedan följer en redogörelse över hur jag upptäckte och, förhoppningsvis åtgärdade problemet:

Hade efter många dagars velande äntligen fått tummen ur arslet och införskaffat en märkpenna, som enligt etiketten skulle fästa på glas. Som ringaren i Notre Dame stod jag hukad i jordkällaren (tyvärr är takhöjden på föga imponerande 128 cm) och skrev dit årtal på flaskorna. Tog nog ca en timme innan jag var klar och till min fasa upptäckte jag att:
a) Silverfärgen inte alls fäste på glaset men desto bättre på mina kläder.
b) Det var extremt fuktigt i källaren och flaskorna var täckta av vattendroppar och kondens. Anledningen till detta visade sig vara att ingen kommit ihåg att öppna upp ventilationshålen som vi täppt till under vintern.
c) Jag hittade stora vita mögelfläckar på ett flertal flaskor och, av någon anledning, verkade Old Ruffian och Black Chocolate Stout vara mest attraktivt.

Jaha, vad sjutton gör man? Snabbt som ögat öppnade jag upp ventilationen och köpte en torrboll för att försöka få ner luftfuktigheten i källaren. Jag har inget intresse av att låta kapsylerna rosta upp på våra öl. Mina kläder gick att rädda med hjälp av galltvål och mögelangreppet blev det att googla på för att försöka komma fram till hur man bäst åtgärdade det.


Möglad Old Ruffian från 2007

Min slutsats blev rätt snabbt att det var tal om vitmögel, i sig inget livshotande eller direkt farligt för människor eller öl men det är ju inte bra att ha i huset. Så vitt jag förstod det kan det också utvecklas svartmögel och annat otrevligt i samma miljöer så det var lika bra att ta tjuren i hornen.


Mögelsanering med hjälp av den senaste tekniken

Steg ett blev att rädda ölen från mögel. Jag bar upp alla flaskor, ställde dem i duschen och skrubbade dem rena med såpa och vatten. Tidsoptimist som jag är så räknade jag med att fixa det på ett par timmar, i verkligheten så tog det nog närmare 6 timmar.


Torkrummet

När det var klart så var ju frågan vad rackaren jag skulle göra åt jordkällaren? Torrbollen visade sig inte ge någon större effekt och när jag inspekterade väggarna, taket och de trälårar som stod där nere så kunde jag se stora områden där det växte vitmögel. Efter lite diskussion med brorsan så beslutade jag att ta i med hårdhandskarna och rensa ur all skit från hela källaren. Beväpnad med kofot, yxa och en lampa så började jag på att bryta loss plank, röja bort allehanda bråte såsom plastpåsar, ölkartonger, avloppsrör och gud vet vad. När jag rev potatislåren som vi förvarade ölen i så kunde jag kort konstatera att den som byggde den någon gång på 50-60 talet (vilda gissningar från min sida) hade inte tänkt längre än näsan räckte. Det fanns i princip inget utrymme alls mellan träet och de fuktiga cement/betongväggarna och det hade varit en perfekt grogrund för möglet. Stora delar av träet hade övergått till att bli balsaträ; bara man så mycket som tittade på det så ramlade det sönder. Golvplankorna hade till stora delar förmultnat och träet hade på vissa ställen brutits ner och blivit jord. Jag fick helt enkelt hämta en spade och skotta bort träet.


Bild före rivning

Efter en massa rivande och bärande hade jag så äntligen tömt källaren och sista slutarbetet var kvar. Jag röjde bort all spindelväv, damm och annan skit som har ackumulerat under de senaste 100 åren eller vad det nu kan ha varit sedan någon städade ur källaren. Skrubbade av de mögelangripna partierna med såpa och kunde konstatera att angreppet nog var lite mindre än jag trodde, det mesta möglet satt på trämaterialet jag slängt ut. Min förhoppning är att min städning ska räcka men vi får väl se. luftfuktigheten har på några dagar gått ner rejält och det känns bra; vore mindre kul om kapsylerna rostar sönder.


Efter rivningsarbetet


Nere i källaren


Enda vägen ut

Planen är nu att brorsan får köpa in nytt grus och lägga på golvet för att täcka över jorden jag grävt fram. Sen ska vi köpa in galvade plåthyllor alt. bygga egna på tre väggar för att slippa ha ölen stående på golvet. Efter det är det bara att ställa ner ölen igen och hålla tummarna, jippie!

/Markus

14 kommentarer:

  1. Är ofta avundsjuk på folk som har en ölkällare. Dock inte just den här gången ;) Vilket jobb!

    SvaraRadera
  2. Det där låter inte roligt Markus. Ja vad gör man då åt det? Då jag är en gammal byggingenjör från Chalmers och arbetar med husbyggnad är jag inte helt obekant med möglande byggdelar och då inte minns hur man förebygger detta. Håll i dig för detta blir nog den längsta kommentaren som någonsin skrivits.

    Tittade på dina bilder och som jag ser det har du tre problem.

    1)Inträngande vatten genom väggarna och golv. Man vill inte ha vatten stående mot väggen utan då fyller man upp med ett material som dränerar dvs ett material där vattnet lätt rinner igenom och sedan placeras ett perforerat rör som leder bort vatten från huset. Vet ej om er källare står under grundvattennivån men är det enbart ett jordgolv är det inte troligt för då skulle ni snart stå i en mindre sjö. Ni kan ändå ha problem med fuktig jord mot väggen som håller kvar vattnet.

    2)Du beskrev att du öppnade ventilen för att få ut fukten. Vet ej om det finns mer än en ventil men för att du ska få ut luft måste det komma in luft från något annat håll, vilket kan ske genom självdrag eller mekaniskt dvs med fläkt. Detta var i praktiken helt fel åtgärd – du vill absolut inte ha in luft som är varmare än den i källare för varm luft innehåller mer vattenånga och när den kommer in i källaren kondenserar den (du vet när det blir dagg ute under kalla nätter) och faller ut som fukt i källaren. Detta är ett känt problem i en sk torpargrund som innebär att huset har en grund som består av ett luftat utrymme under huset.

    3)Såg på dina bilder att det inte fanns någon fuktspärr mellan golvet i huset och källaren. Om rummet ovan källaren är uppvärmt har du samma problem där med vandrande varm luft som kondenserar i källaren. Speciellt på vintern om det är som du beskriver endast 0 grader.

    Det var några kortfattande tips på hur det blir fukt i källaren men varför blir det mögel? Utan att gå in allt för ingående i detta börjar mögel att mögel att växa när luften är nära att kondensera och helst i varmare miljö vilket är till din fördel då du max har 10 grader i källaren. Det behövs även förutom fukt organiskt material Med det i åtanke skulle det ju vara bra att riva ut träinredningen och ersätta den med metallhyllor men fortfarande har du massor av organsikt material på väggarna (typ smuts) och inte minst i den jorden du beskrev fanns på golvet. Sedan kan du fundera på varför det fanns mest mögel på etiketten och inte på glaset? Just det pappret är organiskt material, mums för mögelsporerna. Även om du nu får bort allt organiskt material slipper du möglet men fukten kommer fortfarande göra så att kapsylerna rostar.

    Mitt tips: se till att minimera fuktinträngning i källaren och det kanske blir nödvändigt med en kraftfullare avfuktare i källaren.

    SvaraRadera
  3. Hallajs!
    Idag invigde jag min ölkällare, http://bottleofbeer.blogspot.com/
    och det är läskigt att läsa ditt inlägg.
    Jag har betonggolv men det är fuktigt på ena sidan av golvet. Det är ett 20 cm stort runt hål i golvet där det ligger grus/sand. Jag har även ngn typ av luftficka snett upp i gaveln, ventilation eller vad? Den är stängd av stenar och sand. Har faktiskt funderat på en avfuktare. Ska i dagarna göra en dörr och då blir det en sluss ned till källaren.
    Dan Hanssen

    SvaraRadera
  4. Jonte: Jo, det tog en jäkla tid så nu är man inte riktigt lika nöjd över att förvara sina öl i en jordkällare.

    Weine: Jäklar i ögat, är nästan så jag är skyldig dig en öl för allt arbete du lagt ner;-)

    Är, som du säkert förstår, en glad amatör när det gäller fukt, mögel och framförallt jordkällare. Min analys är helt och hållet byggd på googlande, tidigare erfarenheter av källaren samt okvalificerade gissningar.

    Morsans hus är ett gammalt ruckel timrat någon gång i slutet av 1800-talet. Jordkällaren har man a) gjort när man byggde huset eller b) är en senare konstruktion. Det finns med andra ord ingen dränering runt huset eftersom en källare, per definition, saknas.

    Lite korta kommentarer:

    1) Något vatten i källaren har vi inte haft på år och dagar däremot var jorden rätt rejält fuktig under trälådorna. Antar att den enda fuktspärren som finns är cementen eller vad sjutton det är för material man har använt i väggarna. Huset står, som tur var på en kulle, så det krävs en rejäl rotblöta i en månad eller två för att grundvattnet ska ha någon chans att tränga in via golvet.

    2) Huset har, så vitt jag förstår det torpargrund och det finns två ventilationshål in i huset och två som går ut genom väggen. När jag öppnade upp alla hålen så blev det bra drag och jag upplevde att luftfuktigheten sjönk avsevärt. Kan dock vara placebo men det har funkat bra ända fram till vi ställde ner våra öl i källaren så jag vette rackarn vad som hänt. Min tolkning var att fukten från jorden inte kom ut när vi pluggade igen ventilationen men enligt din förklaring är det ju inte korrekt. Hm… tål att tänkas på.

    3) Fuktspärr? Ha, ha… tycker det känns som om någon bara kommit på att det vore bra med en jordkällare och snickrat ihop den med vänsterhanden. Cementen/betongen ligger ju i kloss med träbjälkarna och det känns, för en lekman som mig, som att det vore rätt korkat just på grund av mögel, röta osv. (Men vad vet jag?) Någon isolering i taket upp till köket finns inte, det är bara träplankor som man spikat över hålet. Riktigt sofistikerat och fint med andra ord.

    Min brorsa ska få kolla upp hur det ser ut nu när han kommer hem i veckan och sedan blir det att vräka på singel för att slippa kliva runt på ett golv som till 50% av ytan består av jord. I vilken mån vi kommer täcka igen ventilationen helt och hållet till källaren lämnar jag upp till min mor, var nog mycket gnöl och gnäll från henne och hennes sambo när jag rensade ut allt material. ”Se nu till att inte ställa till med något, det kan ju bli mögel i hela huset!” Som strutsar sticker de huvudet i sanden och tycker det är bättre att inte göra något åt problemet, det har ju funkat i 100 år så varför inte hundra till;-)

    Så vitt jag förstår det är jordkällare rätt knepiga vad det gäller fukt och enligt min kära mormor så fick de skrubba av allt trämaterial från vitmögel varje år före de la ner sin potatis i deras jordkällare. Nåja, om inte annat får man väl bjuda in på en ölkällartömning när alla kapsyler har börjat på ge upp eller så får vi hitta en annan lämplig plats. Någon i Malmö som har ett perfekt tempererat rum de kan överlåta till mig? ;-)

    SvaraRadera
  5. Ops, mitt inlägg blev visst ännu längre än ditt Weine. Jag lovar, det var helt och hållet ett misstag.

    SvaraRadera
  6. Dan: Schysst källare du verkar ha, stenväggar är inte att förringa.

    Uppenbarligen så har jag rätt dålig koll på hur man ska ventilera och få sin jordkällare att fungera optimalt. Din verkar ju vara friliggande och då funkar det säkert rätt annorlunda än den b-lösningen man har valt hos min mor. Borde ju bli mindre problem med att källaren värms upp av huset men å andra sidan kanske det kan bli snäppet kallare i källaren. Men som sagt var, vad vet jag om det här ämnet annat än att jag vill ha ett bra plats att lagra mina öl på;-)

    SvaraRadera
  7. Jag är också en lycklig ägare av en fristående jordkällare, och jag har problem med mögel. Efter att ha läst lite på nätet så har jag förstått att ventilation är a och o(skulle kanske ha begripit det från början) Så när jag vaknar i morgon ska jag åka till närmsta bygghandel och köpa ventiler att sätta i dörrarna.

    SvaraRadera
  8. Tänkte besvära med ytterligare en liten kommentar.

    Som du beskriver din källarkonstruktion kommer det troligen in mycket fukt via golv och väggar. Det kan vara så att tillskottet du fått via väggar och golv är betydligt större är den som bärs in av luften, vilket kan förklara att du fick bättre klimat i källaren när ventilationen är öppen. Du borde även få ett rejält tillskott från rummet ovan källaren då det alltid har högre temperatur än källaren.

    Skulle dock rekommendera att inte ha ventilationen öppen under sommarens varmaste tid om det inte är absolut nödvändigt. Men så fort det är samma temperatur eller kallare ute är det bara att ventilera oavbrutet. Då kommer den kallare uteluften in och värms upp vilket gör den torrare. Detta är lite invecklat.

    Den optimala konstruktionen för en jordkällare är en bunker gjuten i vattentät betong med en isolerande tät dörr. Till detta monteras mekanisk ventilation som avfuktar tilluften innan den släpps in. Men detta är väl lite överkurs kanske ;)

    Emerson`s Husse: sätt gärna in ventiler men ventilera med förstånd pga detta med varm uteluft. Det förekommer faktisk att man får problem med mögel i carportar. Där har man ju inte direkt problem med ventilation då en carport i princip är ett tak med möjligtvis en skyddande vägg. Men med risk att vara tjatig är det åter igen den varma luften som rör sig in under taket i carporten där den kyls ned och blir fuktig och ibland även når daggpunkten.

    SvaraRadera
  9. Weine: Nu kommer det ju att handla om hårklyveri....I carportens fall fungerar ju taket som en värmeväxlare, men en jordkällare är ju isolerad och den kondensering du pratar om är nog inte ett så stort problem....Tror jag :) Ventilationen måste man ju använda med förstånd. Jag tror att man måste sänka daggpunkten genom en "bra" ventilation. Men om man har bra frånluft vent. måste det ju även finnas tillluft. Annars så blir det ju vacuum, eller??

    SvaraRadera
  10. Ventilationen har precis som du beskriver väldigt stor betydelse. Du har helt rätt i att det måste finnas tilluft för att få fungerande frånluft (nämner det i min första kommentar ovan). Det är just det som är problemet, frånluften är något man vill ha men den varma tilluften vill man undvika.


    Det är naturligtvis upp till var och en men vi i byggbranschen har stora problem med ouppvärmda källare och vindar just på grund av fuktig luft. Kan även tillägga att vi har problem att torka ut det vi kallar ”byggfukt” under sommarmånaderna pga att vi konstant får ett tillskott av fukt via luften. Googlade och fick fram några sidor som enkelt beskriver det här med fuktig luft samt hur problemet uppstår i krypgrunder/torpargrunder. De förklarar även det vi i byggfysiken kallar RF (relativ fuktighet)

    http://www.lfs-web.se/fukt.htm
    http://www.lfs-web.se/krypgrund.htm

    Studera dessa sidor så förstår man hur mycket fukt det finns i luften. Fysikens lagar är ibland inte helt logiska. Ta detta rätt jag är inte ute efter att peka åt någon eller bestämma hur någon skall agera utan det är naturligtvis upp till var och en, vill bara dela med mig av mina erfarenheter.

    SvaraRadera
  11. Förtydligande: Byggfukt är den fukt som finns i tex betongen. Den måste vi få ner innan vi bygger in betongen för att undvika mögelproblem i framtiden.

    SvaraRadera
  12. Lärorikt inlägg och inte minst kommentarer, jag håller själv utkik efter en källare, kanske har en på G ute på landet som jag ska invadera, då en "vanlig" källare byggd som en del av huset.. ska inte gå in på detaljer för jag har inga men ska dit och inspektera i framtiden och kommer då ha ovanstående i åtanke, tack för all info Weine och Markus!

    SvaraRadera
  13. Uppskattar verkligen alla dina kommentarer Weine och tolkar inte det som om du säger att "så här ska ni göra för att det ska bli bra". Många väldigt bra tips och det är kul när någon med sakkunskap kan kommentera. I mitt fall får jag nog se vad som funkar och anpassa mig efter det. Källaren är som den är och huset är som det är och några stora ingrepp kommer det inte bli tal om. Får vi källaren att funka för lagring så är det bra och om inte får vi hitta någon annan lösning helt enkelt.

    SvaraRadera
  14. Lärorikt allt detta. Vid vår sommarstuga har jag har en gammal torpjordkällare, murad av sk sinnersten. Ifjol öppnade jag en takventil som varit igentäppt och fick dels direkt mer mögel efter vintern och dels mer fukt under sommaren. Ska jag göra ett utgångshål för luften i dörren? Klart för mig nu att vi får in för mycket varm luft under vår och sommar. Täppa igen ventilen igen - delvis eller helt? Lägga in grovt grus på golvet? Finns det något man kan göra kemiskt för att komma åt möglet? Källaren borde varit bra byggd, så jag har gjort något fel. Innan jag satt i takventilen var det också fuktigt, fast ingen mögel. Björn

    SvaraRadera