söndag 20 december 2009

Old Ruffian 2007 + Mögel = Sant

När jag tidigare skrev att vitmögeltillväxten avstannat i vår källare var det en sanning med modifikation; möglet är puts väck på alla flaskor utom våra Old Ruffian från 2007. För att illustrera det hela så kan ni kika på bilderna nedan:


Sommaren 2009


Vintern 2009

Lite mindre vitt ludd nu men det kan ju bero på att det är kallt och mindre fuktigt i källaren. Nåväl, min teori till varför det fortfarande växer mögel på dessa flaskor är:

1. Rengöring med såpa och vatten funkade inte fullt ut på alla flaskor.
2. Great Divide har extra mumsigt papper/färg i sina etiketter. (Mest troligt i detta fall.)

Enligt min mormor så hade de alltid lite vitmögel i sin jordkällare där de förvarade potatis. Det innebär att man kanske alltid får räkna med lite än hur mycket man anstränger sig. Påverkar då inte ölen och särdeles farligt är det inte; vi mumsar ju i oss mögelost som, så vitt jag förstått det, består av samma mögelbakteri som har satt sig på våra flaskor. Nåja, hur smakade ölen då?

Jag tänkte inte göra någon ingående recension av Old Ruffian, det finns så många andra bloggare/recensenter som är bättre på det än mig. Däremot kan jag kort konstatera att det är ett fantastiskt gott amerikanskt Barley Wine som verkligen vinner på lagring. En färsk Old Ruffian kan jag tycka är lite väl besk och osofistikerad för min smak, väldigt god iof men typiskt amerikansk; stor, skrytig och obalanserad så det räcker och blir över. Med några år på nacken har den överdrivna beskan och humlearomen hamnat lite i bakgrunden. Missförstå mig inte, det är fortfarande tal om ett rejält bett i ölen, men de fantastiska malttonerna får äntligen en chans att sticka näsan över vattnet. Jag kommer att tänka på kola, chocklad, knäck och fudge när jag dricker ölen. Smaskens! Detta tillsammans med Great Divides patenterade nötighet (schysst ord för övrigt) gör det till en fantastisk öl att sitta och sippa på en mörk vinterkväll.

Tycker Old Ruffian påminner lite om Stones Double Bastard, eller tvärtom. Misstänker att det har lite med kolatonerna som jag hittar i bägge ölen. Hur som helst blev jag sugen på att köpa en låda 2008 och en låda 2009 Old Ruffian. Alltid kul att göra vertikalprovningar; det är en av få gånger man har möjlighet att verkligen testa hur lagring påverkar ett öl. Det i sin tur kan förhoppningsvis ge en fingervisning om när det är dags att bjuda in vänner på fest, vem vill lagra sönder öl i onödan?

Great Brands meddelar att de har 2007:or kvar och att eventuellt så dyker det upp nya Old Ruffian till hösten på Systembolaget. Nice!

/Markus

6 kommentarer:

  1. Låter gott! Gillar också Old Ruffian o tycker Great Divides hussmak funkar prima i just det ölet.

    Kom o tänka på det.. Varför inte pilla bort etikketten o käka den, mögelost till barleywine är ju en klockren kombination :D

    SvaraRadera
  2. Bra idé. Jag får återkomma med hur möglig etikett smakar vid senare tillfälle;-)

    SvaraRadera
  3. Jag har en jordkällare som jag förvarar öl i. Jag har vitmögel där också, men inte på alla flaskor. Vet inte riktigt vad det beror på. Först trodde jag att det berodde på var och på vilken höjd de stod. Men det upptäckte jag snart att det inte hade nån betydelse. Jag är inte så orolig för möglet, mer för temperaturen som pendlar från c:a 3 under vintern till 14 grader på sommaren.

    SvaraRadera
  4. Emerson: Jag tror, lite lekmannamässigt, att vitmögel får man i jordkällare nästan än hur man beter sig. Men det finns säkert någon med mer kunskaper än mig i detta ämne.

    När det gäller temperaturen så har jag samma problem som dig, är dock lite större diffar för här kan det bli i princip +-0 grader under kalla vinterdagar. Har dock inte märkt någon negativ effekt på ölen än så länge. Personligen så tror jag bara att lagringstiden förlängs med låg temperatur, har svårt att se att det skulle medföra några andra negativa effekter. Är det någon annan som vet/tror något kring detta ämne?

    SvaraRadera
  5. Jag har funderat på att köpa en billig luftvärmepump för att få en jämnare temp och torrare luft året om. Men det kanske är lite "overkill"

    SvaraRadera
  6. En luftvärmepump kan säkert funka bra och jag skulle nog kunna tänka mig ställa ner en sådan i vår källare. Tror dock inte det blir av eftersom det krävs en del arbete att få ner el dit. Overkill vad det gäller ens ölkällare? Nej då, endast det bästa är bra nog åt oss ölnördar;-)

    SvaraRadera