tisdag 22 december 2009

Bra öl kräver bra musik


Nördvarning: Stone glas till Stone öl

Igår blev det ett gäng schyssta öl (Saison dErpe-Mere, N´Ice Chouffe, Stone IRS) samt lite bra musik (Alice in Chains, The Mars Volta, Lamb of God) och.kvällens höjdpunkt var utan tvekan Stones Imperial Russian Stout från 2008. Det är utan tvekan en av mina favorit stouter och det som gör att den sticker ut ur mängden med kraftiga amerikanska IRS är de anis/lakritssmaker som man hittar i eftersmaken. Påminner lite om The Abyss, som är bryggd med lakrits, men så vitt jag vet är det inga smaksättande tillsatser i Stones öl. Hur som helst; grymt smaskigt öl för oss som gillar lakrits och öl. Smaskens!

En liten sidonot: Fick pröva en 2008:a av Anders and Ale för några veckor sedan och den hade smöriga toner i doften som jag inte hittade i flaskan vi testade igår. Kan det månne ha något med lagringstemperaturen eller flaskans storlek att göra? Det var en 650 ml flaska som vi testade igår och Anders bjöd på en av de mindre 355:orna som kom förra året. Snillen spekulerar.

Fick även höra ett roligt "citat" som yttrats vid en fikarast någonstans i mörkaste norrland:

Vatten det tvättar man sig med.
Mjölk är för kalvar.
Saft är för barn.
Det ska vara öl!
-Okänd anställd vid Vattenfall, 1982-83


/Markus

4 kommentarer:

  1. Hur hade Saison dErpe-Mere utvecklat sig?

    SvaraRadera
  2. Rent spontant så kände jag ingen större skillnad jämfört mot när den ursprungligen släpptes på Systembolaget. Möjligen tycker jag den var snäppet sötare än förra gången och att citrustonerna (framförallt apelsin) var något mer accentuerade. Ska tilläggas att jag druckit ölen ca 2-3 gånger tidigare så något jätteklart smakminne av hur den var som fräsch har jag inte. Saison är inget jag ser någon större lagrinspotential i men dErpe-Mere är fortfarande rasande drickbar och jag fick sköna sommarkänslor så här mitt i smällkalla vintern.

    SvaraRadera
  3. @Markus: Jag drack drygt två år gammal Saison Dupont för några månader sedan och tyckte inte den hade förlorat något av sin kvalitet. Den var möjligtvis aningen mindre besk men däremot rundare och mer balanserad, och fortfarande ytterst drickbar. Helt klart ett ölkällaröl!

    SvaraRadera
  4. Peter: Är nog ändå rätt tveksam till att lagra Saison, i varjefall någon längre tid. Har svårt att se att de skulle utvecklas positivt över tid. En kraftig stout som behöver rundas av något är jag med på men en Saison känns mer tveksamt. En Saison ska, enligt mig, vara fräsch/örtig/kryddig/humlig och det är något som försvinner med tiden. Så gillar man stilen så har jag svårt att se varför man ska lagra den. En eller ett par år kanske inte spelar allt för stor roll, lite beroende på ölen man lagrat, men personligen tycker jag nog att Saison ska drickas fräsch.

    SvaraRadera