fredag 1 maj 2009

Imorgon smäller det!


Min brorsa har äntligen lyckats få arslet ur vagnen och kommer till Malmö imorgon och jäklar ska det bli ölprovning av! Jag har under de senaste månaderna samlat på mig en ansenlig mängd öl som jag, något optimistiskt, har tänkt ska provas under ett par helger. Oddsen att det är genomförbart är i princip noll och ingen men man ska ju sikta mot stjärnorna för att förhoppningsvis nå trädtopparna;-) De flesta prövningar ska göras tillsammans med Anders, något ska ju stackarn ha igen efter det att han bjudit mig på Kate the Great, Dark Lord, Dreadnaught och annat smaskens.


Mer öl i kylen än mat, innebär det då att det är en ölkyl jag har hemma i köket?

Imorgon blir det en stoutprovning med en del där vi valt ett bourbontema:

1. Old Viscosity
2. Kentucky Breakfast Stout
3. Bourbon County Stout
4. Black OPS

Vi funderar på att lägga in en Breakfast Stout och en Black Chocolate Stout för att jämföra dem mot KBS:n och Black OPS:en. Fredrik kommer kika förbi och han skulle eventuellt plocka med sig De Molens Rasputin och Stones Smoked Porter. Känns som om det kommer bli en alldeles förträfflig lördag och nu håller jag tummarna för att det ska vara riktigt varmt så man kan njuta av våra förträffliga sommaröl ute på altanen;-)


Öl som inte ryms i kylen måste man ställa i garderoben.

Vi har spånat lite på några andra provningar och Anders presenterade tre förslag som jag tyckte såg riktig välkomponerade ut:

Imperial Stout
1. Bitter Oatmealt Chocolate Stout
2. Green Flash Stout
3. Santas Little Helper
4. Choklat
5. Oat (Imperial Oatmeal Stout)
6. Bells Expedition Stout
7. Founders Imperial Stout

Bareley Wine och DIPA/RIPA
1. Backburner
2. Old Numbskull
3. Sublimly Self-Rightous Ale
4. Bittersweet RIPA
5. Double Trouble
6. Hop 15

Three Floyds
1. Alpha King
2. Oatgoop
3. Behemoth Vertical
4. Dreadnaught

Vissa av provningarna blir lite väl mastiga men det beror på att vi klämde in i princip allt som jag har hemma och som jag planerat att testa. Med största sannolikhet kommer vi plocka bort några öl och eventuellt ändra ordningen som vi kommer prova ölen. Personligen tycker jag att det är viktigt att det inte blir för mycket av det goda, för många öl på en kväll tenderar att sudda ut intrycken och, i vissa fall, förstöra upplevelsen. (Kan ju även leda till viss yrsel, tunnelseende och andra komplikationer för den delen.) Förra året åkta jag och brorsan till en kompis i Östersund och testade ca 15 olika stouter under två dagar. På den andra kvällen kände man sig rätt mätt stout, allt flöt ihop till en jämntjock smörja och de enda smaker man kände var ”kaffe, choklad och möjligen lite vanilj- och/eller laktritstoner”. För egen del fick jag rätt svårt att känna skillnaden på ölen och när Amagers Imperial Stout känns välbalanserad och med en rätt modest beska så har smaklökarna tagit semester för resten av kvällen.

Nåväl, nu ska jag gå och lägga mig och kika lite på tv och ladda upp inför morgondagen, jippie!

/Markus

13 kommentarer:

  1. Vad kan en tågbiljett kosta från Götet till skåneland så här natten innan? Se helt grymt ut!

    SvaraRadera
  2. Jag har en liten surprise med mig också, något udda som jag hoppas att ni inte har provat (ler hemlighetsfullt) :-).

    Nu dricker jag en alpha king *GOTT*

    Imorgon kommer bli grymt, skall försöka vara nere ca 18, kanske blir 18:30.

    /Fredrik

    SvaraRadera
  3. Weine: Inte en susning men så har jag ju aldrig åkt tåg mellan Malmö och Göteborg. Som sann norrlänning kör jag alltid hundspann och/eller häst och kärra;-)

    Fredrik: Det låter riktigt spännande, överraskningar är alltid kul och det är ju extra kul om det är något man inte testat tidigare. 18 tiden blir för övrigt alldeles utmärkt.

    SvaraRadera
  4. "och när Amagers Imperial Stout känns välbalanserad och med en rätt modest beska så har smaklökarna tagit semester för resten av kvällen"

    Haha, bra skrivet. Det kommer bli kul idag, inte ofta man kör bourbon tema!

    SvaraRadera
  5. Det är bara en ölkyl om du har den dedicerad matkyl också!

    SvaraRadera
  6. Andersand: Jepp, sitter och peppar med en läskeblask ute på altanen. Ikväll ska det bli ölprovning av, jippie!

    Bark: Jo jag vet. Däremot så tycker min fru att det börjar bli farligt nära en ölkyl när vi får svårt att rymma alla kylvaror;-)

    SvaraRadera
  7. Tack för en trevlig provning igår, det var trevligt att träffa er och prova några riktigt sjuka öl :-).

    På gensyn.

    SvaraRadera
  8. Tack detsamma, var en mycket lyckad kväll med en massa smaskiga öl.

    SvaraRadera