måndag 6 juli 2009

Ölprovning på jobbet



Efter många om och lyckades jag få tummen ur arslet och anordna en ölprovning på jobbet. Tog mig flera månader att planera vilka öl vi skulle testa och efter mycket vånda kom jag fram till följande laguppställning:

Nils Oscar ”God Lager”
Oppigårds ”Summer Ale”
Klein Brouwerij De Glazen Toren ”Saison d'Erpe-Mere”
Heller Trum ” Aecht Schlenkerla Rauchbier Märzen”
Mikkeller ”Simcoe Single Hop”
Oud Beersel ”Oude Geuze Vieille”
Brouwerij Duvel Moortgat "Maredsous 8”
Brooklyn Brewerys ”Black Chocolate Stout”

Det kändes som om det blev en rätt schysst kombination av öl, några lättare, några tyngre, några lager, några ale och så en spontanjäst rackare. Hade föredragit något mer bitigt från exempelvis Cantillon men utbudet var rätt klent på Systembolaget så jag fick nöja mig med några Oude Geuze Vieille”, inte jättespännande men helt okej öl.

Som tilltugg så blev det lite blandat smått och gott:
Opastöriserad Brie, Saint Agur, rökt ost, Västerbottensost och en hårdost jag för tillfället har tappat namnet på
Knäckebröd samt ljust lantbröd
Mörk choklad
Hembakad chokladkaka med en jäkla massa kakao och mörk choklad

Hade först tänkt att styra upp det hela med små provtallrikar där jag märkt upp vilken öl som passade ihop med vilket tilltugg men det blev omständligt plus att jag, om jag ska vara helt ärlig, har en del luckor i mitt öl/tilltuggskännande så jag skippade den idén. Istället gjorde jag några rekommendationer i början av kvällen såsom:


Västerbottensost, smakens!

Summer Ale – Västerbottensost och knäckebröd
Black Chocolate Stout - choklad/kladdkaka
Saison d’Erpe-Mere - Brie och lantbröd
Schlenkerla - Rökt ost

I övrigt fick mina kollegor kombinera hur de ville och jag misstänker att det fanns vissa som inte var helt lysande men smaken är ju som tur är mer eller mindre subjektiv. I min ungdom hade jag en kamrat som gillade gröt och ketchup, inte min kopp te men han var nöjd när han käkade det så varför ska jag gnälla? Min enda rekommendation var att pröva några klunkar öl innan eventuellt tilltugg.

Min tanke var att hålla en kort genomgång av ölets historia, olika ölstilar och ölbryggning. För att inte riskera att någon somnade under genomgången, det var ju trots fredag eftermiddag som hela evenemanget skulle gå av stapeln, så tänkte jag hålla mig till max tio minuter. Min vana trogen så tappade jag alla koncept efter några dagars arbete med min PowerPoint-presentation; med över 60 bilder så var det närmare en timme jag skulle behöva hålla på. Sagt och gjort, det blev att kapa rätt friskt och kompromissa lite; om jag bjöd på första ölen på en gång kändes det helt legitimt att prata tio minuter längre. Sagt och gjort, efter ett provgenomgång med min kära fru så klockade min presentation in på ca 20 minuter och då fick det vara nog.

På det stora hela tyckte jag kvällen flöt på rätt bra, fanns en del distraktionsmoment (fotboll någon?) och jag kände mig inte helt bekväm i rollen som ”föreläsare” men det funkade överlag rätt bra. Det roliga var att i princip alla öl uppskattades, med undantag från Schlenkerla men det var ju inte någon högoddsare. ”Doftar som kassler”, ”Är det här öl eller vad?” och liknande kommentarer hördes i rummet och så, till min förvåning, var det en del som inte uppskattade kombinationen rökig öl och rökt ost. ”De tar ut varandra så det blir nästan ingen röksmak kvar” För egen del kan jag förstå reaktionen men det är nog det som gör att jag älskar den kombinationen, osten och ölen blir till ett. Men det är klart, mer rökigt blir det ju inte men jag tycker att det blir en trevlig samklang; mer Vivaldi än Captain Beefheart så att säga;-)


Captain Beefheart and His Magic Band 1969

Nåväl, det är inte helt omöjligt att man gör något liknande i framtiden och den här gången ska jag finslipa presentationen något. Min chef tyckte det var rätt kul att få reda på att en ”…apa är mindre besk än en dubbel india pale ale”.) Ahem… även den bästa kan snurra bort sig i förkortningsdjungeln.

/Markus


Ja, bilden är "stulen"

Ps. Sitter och smuttar på en ”Mephistopheles´ Stout” från Avery och den var mycket bättre än jag förväntade mig, spritig är den men otroligt nog inte direkt störande. I varjefall inte med tanke på att den är på 16%. Känns som om det är att svära i kyrkan men jag föredrar nog Mephistopheles framför Nögnes Ö:s Dark Horizone Second Edition. DH var mycket mer spritig och kändes i största allmänhet mer obalanserad. Är dock spänd att få testa den igen om ett par år för det känns som om den har goda lagringspotential. Som sagt, smaken är som baken.

9 kommentarer:

  1. hehe.... det första jag tänkte på när jag såg bilden på mephistopheles var "undrar om han har tagit den bilden själv" ;)

    Kul initiativ för övrigt. Det där med power point lät ambitiöst, måste varit lärorikt.

    Jag bjöd för övrigt en av mina vänner som varit vegetarian hur länge som helst på en Schlenkerla för ett tag sedan. Han blev smått lyrisk och kunde dra sig till minnes smaken av kött igen, något han inte känt på länge. Öl är bra till så mycket ;)

    SvaraRadera
  2. Vafalls, tycker du att kvalitén på bilden var så dålig jämfört med de bilder jag själv brukar publicera;-) Skämt å sido, blev lite slö och orkade inte överföra de, ahem, rätt kassa bilderna jag tog själv.

    Jo nog är det lite överkurs med en PP-presentation men slutresultatet blev rätt bra, är ju alltid bra att ha lite bilder att prata kring.

    Ha, ha... precis. Underskatta aldrig ölets betydelse;-)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig ang Mephistopheles, ett riktigt bra öl. Har iofs inte gett mig på Nögnes best än så någon jämförelse med den jag inte ge mig på än.

    SvaraRadera
  4. Det där med ölprovning på jobbet är något som kollegor efterfrågat, men det stupar hela tiden på att hitta en lämplig lokal och ett lämpligt datum. Nolltolerans och fulla almanackor, liksom.

    SvaraRadera
  5. Bark: Känner igen mig, tog flera månader innan vi hittade ett lämpligt datum och ändå lyckades jag inte hitta ett datum när alla kunde vara med.

    SvaraRadera
  6. Så, det blev ingen distraktion förutom fotbollen som lockade, ingen som började känna sig alltför förfriskad av den magnifika ölserveringen? =)

    /Jacke

    PS. Äntligen fixade jag en blogspot. Har börjat smått, men det är trevande så länge. DS.

    SvaraRadera
  7. Jodå, nog var det en och annan som sprang ut och kikade på fotbollen. Men som tur var gick matchen rätt dåligt så deltagarna rättade sig i leden och återgick till den riktiga kulturupplevelsen istället. Något sjöslag blev det inte tal om men det blev utgång på krogen för några tappra själar.

    Coolt, ska ta och läsa din blog och se om du har något vettigt att komma med;-)

    SvaraRadera