måndag 27 juli 2009

Usch, fy och bläh!



Tummen ner för Duelunds "Knark Imperial Stout V". Ölet doftar inte speciellt mycket, lite kaffe, lite choklad och en gnutta akvarellfärg!? Väl i munnen smakar det ungefär som det doftade, dvs. inte så mycket. Som avslutning får man dock en bonus; en hiskelig mängd sötslisk som i princip raderar alla andra smaker. Det är tyvärr inte tal om någon komplex maltig sötma utan det är bara sött som raffinerat socker. Lätt chockad inser jag att a) Duelunds har lyckats med manövern att dölja den härliga smaken av rostad malt eller b) kör uteslutande med karamellfärg för att få vätskan svart.

Till råga på allt är ölen ungefär lika fyllig som Slottskällans Imperial Stout. Vän av ordning frågar följaktligen:

”Varför i hela helsefyr gör man en kraftig öl på 14 vol % om den inte levererar en kraftigare smakupplevelse?”

Enda pluspoänget jag kan ge ölen är att den inte är spritig vilket i sig är en prestation med tanke på hur stark ölen är. Tyvärr räddar det inte smakupplevelsen något och jag ger tummen ner. Ett riktigt surt smultron av fem möjliga är mitt betyg.

Knark är ingenting för mig och hade jag haft några fler flaskor kvar hade jag gladeligen skänkt bort dem.

/Markus

4 kommentarer:

  1. Hej Jag har tre flaskor kvar av Duvel triple hop, e de ngn som e intresserad utav att köpa en av dom så släng iväg ett mail till timvastmans@hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte iofs att knark v var helt ok, kanske lite spritig, men ganska god, smaken är ju som...

    SvaraRadera
  3. Håller med, ingen vidare IS. Men vad kan man förvänta sig när det är knark??

    SvaraRadera
  4. Fredrik: Absolut. Personligen tyckte jag Knark V var bland det sämsta jag prövat på länge och, underligt nog, kände jag inte någon spritighet. De kanske råkade sätta fel etikett på flaskan så jag fick en grymt söt dry irish stout istället för en robust IS;-)

    Niggze: Instämmet, knark är inte bra;-)

    SvaraRadera