onsdag 3 juni 2009

Färska humlebomber, är det något för Sverige?


Upptäckte att jag varit lite otydlig: inlägget gäller specifikt importerad öl men kan säkert appliceras på svenska bryggeriers produkter också.

Vet inte hur många gånger jag har köpt humletrötta öl på Systembolaget eller ute på puben. Besvikelsen är alltid densamma och varje gång bannar jag mig för att jag köpt öl som inte varit hundra frisk. I många fall är det tyvärr så att det inte finns något brygg- eller bäst före datum och det gör ju att det blir riktig rysk roulette. Kommer man få en fräsch flaska eller inte? Är det någon ny öl så finns oddsen att man chansar och när man känner att ölen inte riktigt levererar så sitter man och surar. Som typisk svensk står man där med mössan i handen och är några svenska riksdaler fattigare.

Frågan jag ställer mig är om det är någon idé att köpa denna typ av öl i Sverige? Vi svenskar tror jag rent generellt har en rätt vag idé om hur en bra amerikansk humlebomb ska smaka. Har man provat fräsch Stone Ruination så är det en helt annan sak än de något humletrötta rackarna som Bishops Arms i Malmö sålde för ett tag sedan. Det är svårt att förstå hur mycket doft- och aromhumlen försvinner på bara ett halvår, en humlefräsch öl kan förvandlas till en ”kokt grönsakssoppa” eller ”sötsliskig maltsörja” oroväckande snabbt.

Vet inte vad det beror på att det tar sådan tid att få hem öl till Systembolaget men jag har några kvalificerade gissningar:
-Systembolaget har ett inköpssystem som inte främjar att snabbt få in produkterna till försäljning.
-Importörerna har inte möjlighet att beställa den nybryggda ölen, man får ta det som finns tillgängligt.
-Frakten/importen tar lång tid.
-Bryggerierna är inte så nogräknade när det gäller att sälja fräsch öl, de skickar i princip vad som helst till oss svältfödda skandinaver.
-Systembolaget/importörerna har inte kunskap eller intresse av att leverera en fräsch produkt.

Ett bra exempel är Nögne Ö:s India Pale Ale. Har privatimporterat den vid ett antal tillfällen och de flaskor jag fått har bara blivit äldre och äldre, senast tror jag de var närmare ett och ett halvt år gamla och smakade därefter. Inte ett uns doft- eller aromhumlen utan bara en massa grenig beska och maltsötma som kändes så där lagom intressant. Frågan är vem man ska skylla på? Nögne Ö har, om jag minns det, ett rätt optimistiskt bäst före datum och då blir det ju svårt att skylla på importören. Mikkellers Simcoe Single Hop IPA är en annan öl med väl tilltaget bäst före datum, vad sägs om 21:a april 2011? Jag tvekar inte en sekund på att ölen går att dricka utan risk för hälsan men någon IPA i egentlig mening lär det knappast vara tal om, man lär få leta efter med stjärnkikare för att hitta något uns humle i Simcon 2011. Möjligen skulle detta förfall kunna förhindras om man förvarade flaskorna kring noll grader men vad är oddsen för att det sker?

Tycker Russian River är riktigt trevliga för de har förstått konceptet med fräsch öl. På etiketten på deras Pliny the Elder står det bland annat bryggdatum plus: ”Pliny is for savoring, not for saving”, “Do not age” osv. Tycker det är ett riktigt föredöme för andra bryggerier och det ger mig som konsument möjlighet att bedöma om ölen är nog fräsch för mig.

Någonstans kan man fundera på om vi ölkonsumenter är lite för snälla, egentligen borde vi kräva av bryggerierna att de faktiskt sätter ett bryggdatum på flaskan. Vi borde också kräva att få reda på hur gamla ölen är innan vi köper dem och det kravet skulle man först och främst rikta till Systembolaget. Om de inte kan säga när ölen är producerad så ska man inte överhuvudtaget köpa den. Alternativet är att reklamera ölen för att den är för humlefadd. Frågan är väl hur Systembolagets skulle hantera en sådan fråga, korkat vin är de ju rätt vana med men medvetna ölkonsumenter som bestämt hävdar att ölen har passerat bäst före datum är nog en helt annan fråga. ”Ursäkta men den här ölen har slutat smaka humle, kan jag få mina pengar tillbaka?”

/Markus

12 kommentarer:

  1. Bra inlägg, det här är ju ett problem vi sannerligen kommer se mer av ju mer IPA etc systembolaget tar in. (Hur kommer sierra nevada torpedo klara sig i ordinarie sortimentet tex?) Men även i butikerna i danmark säljs ju mindre färska IPA/Dubbel IPA rätt ofta..

    Det är knepigt, det hade varit intressant att veta var steg och hur lång tid det tar för amerikansk öl att resa hit.

    SvaraRadera
  2. Håller verkligen med. Har druckit flera stycken rejält trötta IPA´s på sistonde. Bland annat Nögne och Mikkeller. Jämfört med en rejält färsk Hop Stoopid som jag fick tag på så var det som natt och dag.

    Tror att det är det här färskhetsdilemmat som gör att jag älskar Närkes Slättöl och Camarillo på fat mycket mer än många amerikanska pale ales på flaska.

    Sedan jag började brygga själv så har jag också märkt på den egna ölen hur fort humlesmak och arom försämras.

    Vet inte hur problemet ska lösas på bästa sätt. Mer färska humlebomber från våra lokala bryggerier kanske?

    SvaraRadera
  3. Anders: Jo, det skulle vara intressant att veta hur lång tid det normalt tar från bryggeri till Systembolaget.

    Rekan: Fler schyssta humlebomber från lokala bryggerier hade nog varit en bra idé men då måste ju Systembolaget se till att de kan komma in i ordinarie sortiment. Om man blir tvungen att beställa dem lådvis så blir ju försäljningen rätt begränsad.

    SvaraRadera
  4. Bra inlägg, jag har börjat fråga när jag köper öl från mina leverantörer hur länge dom har haft ölen i lager, har just beställt både stone ipa och ruination dom hade bara funnits i Sverige några veckor, då kändes det hyfsat säkert att köpa en låda av varje.

    Men det blir säkert inte som att dricka dom i USA, när dom är helt färska.

    SvaraRadera
  5. Stone kör med best before date på sina öl vilket känns sympatiskt. De trycker det alt. bränner in det på sina flaskor.

    SvaraRadera
  6. Marc Schuterman6 juni 2009 kl. 12:05

    Jag ska vara helt ärlig. När det gäller Nøgne Ø IPA är anledningen till att den legat ett tag att vi, när vi beställde den tidigare(Nøgne Ø var det första skandinaviska bryggeri vi började jobba med för några år sedan), helt enkelt gick på det angivna bäst-före-datumet som låg flera år framåt i tiden. Då, till skillnad från nu, visste vi helt enkelt inte att humlearomerna försvinner så snabbt! Men man lär sig så länge man lever och när vi köper in öl idag gör vi det på ett helt annat sätt, med den kunskapen i bagaget. Idag har vi til exempel valt att lägga en större buffert på Imperial Stouten, för att den ska ha hunnit ligga till sig lite extra när den säljs.

    Jag tycker det är ett positivt tecken att frågan tas upp. Det visar hur långt utvecklingen ändå kommit i Sverige kring god öl och kunskaperna kring öl. Sen kan man aldrig veta 100% säkert hur färskt ölet är när det kommer till Sverige. Det har hänt oss, även om det hör till ovanligheterna, att vi fått öl med ett tidigare bäst-före-datum än sändningen innan. Fast ibland kan det ju vara en fördel. Som när GourmetBryggeriet hade slutat med Ølfabrikken Porter på flaska och gått över till burken. "Hej, har ni möjligtvis några Ølfabrikken Porter på flaska kvar i någon gömma som vi kan få köpa?" "Jo, vi har faktiskt hittat ett gäng kartonger längst in på lagret, men de är 3 år gamla så jag vet inte om du vill ha dem." "Eh, jo..det är väl ok..jag tar dem ändå!" :)

    Vänliga hälsningar,

    Marc Schuterman
    Brill & Co

    SvaraRadera
  7. Jag drack en Nögne Ö IPA igår med bryggdatum November 2007, den var precis så trött och tråkig man kan förvänta sig..

    Stone-ölen har jag tidigare importerat och fått riktigt gamla flaskor av också, har ett nytt gäng inkommande snart som förhopnningsvis blir lite fräschare.

    Lite synd att det blir som det blir med vissa nyhetssläpp på Systembolaget - jag kan inte alls reglerna bakom det hela - men en öl som Bigfoot borde ju släppas i Sverige så fort det bara går, inte vänta till Augusti när den redan finns tillgänglig för försäljning i Mars.

    SvaraRadera
  8. Usch vad trist, en ipa som är närmare två år är ingen höjdare.

    Surt att få gamla öl när man gör en privatimport, om det nu inte är tal om Imperial Stouts eller liknande öl. Skulle inte ha något emot att få ett gäng 2-3 åriga Stone Imperial Stout.

    Instämmer vad det gäller Bigfoot, jag skulle verkligen vilja testa en superfräsch för att känna hur den smakar. Misstänker att det är frågan om lanseringsdatum hos Systembolaget men jag har inte en susning om hur det funkar så jag spekulerar vilt;-)

    SvaraRadera
  9. Finns bara ett sätt: Det är att köpa Svensk mikrobryggeriöl. Dom har små lager, den säljer bra, är opastöriserad men filtrerad vilket gör att smakerna bibehålls.

    SvaraRadera
  10. Till Anonym:
    Instämmer i att det är bra att köpa närproducerade öl. Problemet är att det för tillfället råder en rätt uppenbar brist på bra IPA/DIPA eller för den delen humleintensiva Barley Wines med svenskt ursprung. Hade något svenskt bryggeri kunnat leverera något såsom Hercules, Stone Ruination, Bigfoot osv. så skulle jag inte tveka en sekund att köpa det. Dugges har några riktigt bra öl men sen är det rätt tomt i mitt tycke. För ett intressant inlägg i debatten kan jag varmt rekommendera det här inlägget: http://andersandale.blogspot.com/2009/06/svenskt-del-1-bra-for-att-vara-svenskt.html

    SvaraRadera
  11. Mycket bra inlägg. Boven i dramat stavas troligen den långa frakten och bolagets rutiner. Den stora frågan är dock varför inte
    bolaget har ölen kyld, när kommer det krävas
    kylskåp av leverantörerna? Troligen aldrig för
    bolaget säger nej då kall öl säkert är uppmuntran till överkonsumtion......och inte
    en hållbarhetsfråga som varenda människa vet (på dom öl som ska hållas kylda).
    I övrigt är en praktskandal i under uppseglande på bolaget. I stort sett samma importör vinner alla stora lanseringar mest hela tiden, säkert vanligt på vinsidan oxå. Importörerna har inside kontakter via att ha anställt tidigare anställda på bolagets HK som suttit i beslutsställning. Det mina herrar blir spiken i kistan för monopolet. Mindre producenter har inte haft ens chans att konkurera, offerterna var avgjorda från början och man har inte kunnat vara med då priset som efterfrågats varit så lågt att bara de stora kunnat vara med. Är det inte liiiiite märkligt att bolaget bestämmer vad vi vill betala i butik, och inte vi sjäva? Nä, nu får det bli en IPA som tröst.

    SvaraRadera
  12. Att kyla ölen hade varit ett steg i rätt riktning med tanke på att det hindrar humleförfallet en hel del. Men det är klart, hur skulle det se ut om svensson kunde köpa kyld öl som de, ve och fasa, skulle kunna dricka direkt?

    SvaraRadera