tisdag 27 oktober 2009

Avsändare okänd

När jag kom hem idag hittade jag till min förvåning ett paket i brevlådan. Det är alltid kul att få hårda klappar men jag kände mig lite frågande till vad det kunde vara, årets födelsedag är sedan några månader avklarad och jag väntade inte på någon beställning. (Hade tänkt lägga in en bild på paketet här men min digitalkamera har fått fnatt och har slutat att funka, tusan!)

Nåväl, jag kunde konstatera att paketet saknade avsändare. På frimärkena kunde man se att det var postat i Umeå. Hm… kunde det månne vara min kära mor som skickat mig något? Nja, handstilen avslöjade att det var tal om någon annan. Utrustad med en hyfsat vass kniv skar jag upp paketet och efter att ha plockat ut lite frigolit, skumplast och annat skoj så hittade jag en ölflaska. Och det var inte tal om vilken öl som helst:



Mongozo Banana verkar vara en riktig slamkrypare med en 4:a (!) i betyg av 100:a möjliga på Rate Beer. Lite oväntat har ölen fått ett snittbetyg på 3,38 på BeerAdvocate; är detta det slutgiltiga beviset på att RB är bättre än BA? Sökte även lite på nätet och hittade några roliga inlägg om Mongozo och bananöl i största allmänhet:
Skumgardiners recension måste läsas.
Double Bastards allmänna betraktelse över bananölens vara och icke vara är också mycket läsvärd.

Frågan varje frisk människa ställer sig är:
Vem i hela friden lägger ner tid, energi och pengar på att köpa en Mongozo och skicka den till mig? Jag har några heta konspirationsteorier:

-Någon har läst mitt inlägg om den vedervärdiga Jules de Bananes och tycker att jag ska få smaka något, om möjligt, ännu äckligare.
-Någon har misstolkat ovanstående inlägg och tror på fullaste allvar att jag gillar denna typ av ”fruktöl”.
-Någon försöker skrämma liv i min blogg med lite äcklig öl som hot/motivation.

Jag ett par misstänkta men ännu inga bevis som gör att jag med säkerhet kan fastställa vem som sänt mig denna fina present. (Ger du dig till känna kanske jag kan kontra med en Cave Creek Chili;-)

Någon som är sugen att testa lite bananöl?

/Markus

12 kommentarer:

  1. Hahaha det där var kul, jag misstänker att det är det första alternativet.

    SvaraRadera
  2. Stefan: Jo, den känns mest sannolik. Blev minst sagt förvånad när jag fick paketet.

    SvaraRadera
  3. Vi på Skumgardiner har redan provat den och tyckte såhär: http://skumgardiner.blogspot.com/2008/07/mongozo-banana.html

    Ledtråd: inte bra :)

    SvaraRadera
  4. jävligt kul grej detta, nyfiken på vem det är som är så.. skoj! Själv hatar jag Kaggen Stormaktsporter och skulle bli helt jävla galet förbannad om jag fick ett par flaskor i brevlådan.

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Jag hatar givetvis också Kaggen. Så ge fan i att skicka en låda till mig. Då kommer jag skapa en verklig uppföljare till Falling Down GRRRR! :D

    SvaraRadera
  6. Chrull: Sökte på Mongozo när jag skulle skriva mitt inlägg och ramlade över er recension. Tyckte den var kanonbra så det var därför jag länkade till den.

    Anders: Ja fy sjutton vad jag avskyr Kaggen. Får jag en låda med skiten kommer jag dränka mig.

    Stefan: Instämmer. "Can anybody tell me what's wrong with this picture?" - Bill Foster

    SvaraRadera
  7. Har den mystiske ölskickaren avslöjats än?

    SvaraRadera
  8. BrewDog: Jepp, nu är mysteriet löst. Den skyldige är en kortväxt Umeåbo med konstig dialekt (Haparandamål), tveksam musiksmak (Toto) och skakig ölsmak (Millers, Bud, Corona).
    Tyvärr kan jag inte skryta med min egen slutledningsförmåga, trots en del ledtrådar i min Jules de Bananes tråd misslyckades jag kapitalt att lägga ihop ett plus ett.
    Hur som helst var det en mycket uppskattad present och ikväll ska jag passa på att bjuda min släkt och vänner på lite bananöl, blir kul att se reaktionerna;-)

    SvaraRadera
  9. Om vi säger som så, inte ens min morsa pallade med att dricka upp "bananlikörsmörjan":-) Riktig dålig öl men inte riktigt lika usel som Jules de Bananes.

    SvaraRadera
  10. Hej
    Mongozo bananöl är en ganska söt öl, med mycket arom i. Personligen så gillar jag det väldigt mycket. En flaska är ganska nog, men är den väl kyld så funkar den. Det gäller att vara lite öppen för nya influenser bara. Vill du ha Pripps så forsätt drick Pripps. Lite ensam känner jag mig dock i världen, finns det ingen mer än jag som gillar Monogozo Bananöl?
    / Klas Frieberg

    SvaraRadera