onsdag 23 september 2009

Sugen på en bananöl?

Då tycker jag du ska pröva Jules de Bananes från bryggeriet De Ryck.


"An exotic beer that you must have on a hot beach party! Its white banana colour makes this fruit beer an outsider among the fruit beers."

Vad kan man då tänka sig att denna fantastiska öl är bryggd på för något?

"Water, barley malt, hops, sugar, natural banana flavour, sweeteners, milkbase, yeast"

Vattnas det i munnen på dig när du läser det här så är mitt tips att uppsöka en psykiatriker fortare än blixten. Jules de Bananes är en av de äckligaste öl jag prövat i hel mitt liv och det är i mina ögon, otroligt nog, ett par snäpp värre än Cave Creek Chili Beer. Ölen doftar artificiell banan blandat med kemiska bitoner (aceton, tvättsprit, smörsyra… you name it). Smaken var mer av samma vara och, som pricken över I:et, så kändes det som om man drack en 50% sockerlösning, bläh! Hur De Ryck kan tro att någon vill dricka det här slisket en varm sommardag är för mig helt obegripligt.

Finns i princip bara två positiva saker att säga om ölen:
-Precis som en riktig kalkonfilm så kommer jag aldrig glömma denna öl, på gott och ont.
-Det är en smakkalibrering utan dess like; öl som man tidigare tyckte var rätt dåliga blir helt plötsligt fantastiska bryggder.

/Markus

10 kommentarer:

  1. Jag som tyckte den var helt underbar ;) Läskande o fin!

    SvaraRadera
  2. Åh fan, det fanns någon i detta avlånga land som gillade ölen i fråga;-)

    SvaraRadera
  3. Dina reflektioner påminner om när jag smakade ett bananöl som jag hittade i Finland. Just den sorten hette Mongooso och var en fairtrade-märkt öl med en styrka på 4,5%. Fruktansvärt otrevlig smak. Känslan av en munfull kall, mosad och kolsyrad banan toppat med lite humlebeska på slutet är inget jag rekommenderar.

    SvaraRadera
  4. Mongooso lät också riktigt otrevlig, någon som har någon hemma på lager månne?

    SvaraRadera
  5. Hittade den:
    http://www.ratebeer.com/beer/mongozo-banana/14018/

    Betygen på Rate Beer var inte mycket att hurra över, möjligen en kalkonöl till.

    SvaraRadera
  6. Mongozo coconut har jag druckit. Tänk Jules de Banane fast med artificiell kokos i stället för artificiell banan. I mitt tycke var Mongozo coconut nästan värre...
    /Erik

    SvaraRadera
  7. Den smakade verkligen som en dröm! (mardröm)

    SvaraRadera
  8. Erik: Ännu värre! Jäklar i ögat vilken öl det måste vara;-)

    Anders: Mardröm var det rätta ordet.

    SvaraRadera
  9. Testa att göra er egna bananöl istället. Gillar ni banan kan ni välja precis den grundöl som nu vill och sedan bara smaksätta denna med ett par droppar från PimpYourBeer. Finns även flera olika smaker. Körsbär, banan, citron, päron, melon och lakrits. http://www.pimpyourbeer.com

    SvaraRadera