tisdag 8 september 2009

Humlete



I våras köpte vi en humleplanta till vår uteplats och för några dagar sedan plockade jag lite kottar för att testa att göra humlete. Hade inga större förhoppningar om att det skulle bli bra, det är ju trots allt inte någon renrasig "finhumle" som växer hos oss, men det var ju värt att testa i varjefall.

Nåväl, jag plockade lite humlekottar och konstaterade att de såg rätt schyssta ut förutom några missfärgningar här och där. Doftade på kottarna och förutom en gräsig ton kunde jag ana en svag citrusdoft. Hm... kanske kunde det bli något ändå. Nyfiken som man är så tuggade jag i mig en rackare och herre min ge vad besk den var, fick vilken DIPA att framstå som snäll och tillrättalagd. Tyvärr kunde jag konstatera att det på sin höjd smakade lite nyklippt gräs och lite citrus men inte mycket mer.

Googlade lite på humlete och hittade inte speciellt mycket info så jag prövade lite på måfå. Värmde upp en mugg med vatten och dängde i en näve humlekottar. Rörde runt lite och lät dem dra i ca 15 minuter.


Hm... humle!

Efter att jag provsmakat kunde jag konstatera att det smakade väldigt lite, kändes som vattenskadat te med en vis gräsig ton. Nej, det blev inget vidare. Jag lät mig inte nedslås utan värmde upp vattnet igen och slängde i ännu mer humle. Även denna gång lät jag det dra i ca 15 minuter. Tyvärr blev slutresultatet detsamma, smakade och doftade mest varmt vatten. Tyvärr får jag konstatera att trädgårdshumle, eller vad rackarn vi nu har i vår trädgård, är rätt kasst. Ett annat alternativ är att jag gjort fel, plockat humlen för sent/tidigt, borde ha torkat den först eller... tja, vad vet jag?

/Markus

4 kommentarer:

  1. Du har inte kokat humlen ett tag?
    Jag menar, i öl tillsätts ju humlen i den kokande vörten

    SvaraRadera
  2. Nix, kokade inte humlen utan la i den i hett vatten och lät den ligga och dra. Samma princip som med tepåsar men, uppenbarligen, utan samma effekt.

    SvaraRadera
  3. Kolla på denna sida
    Bodystore.com
    Du ska torka dom fört o smaksätta med honung
    Ska själv prova då vi har en jättehumle vid verandan...fick tips av en vän...har även hängt upp långa slingor med humlegrenar som gardinkappa i köket, ett snyggare sätt att torka kottarna på :)
    Hälsning Nillan

    SvaraRadera