tisdag 18 augusti 2009

Shipyard XXXX IPA

Vet inte vad det är men för tillfället har jag bara tid/ork/energi åt att såga öl. (Ta och kika på min recension av Knark ex.) Nåja, jag fortsätter att vara en riktig surkart och sågar Shipyard vid fotknölarna:


XXXX IPA från Shipyard är en öl som jag hade minst sagt låga förväntningar på, har än så länge inte prövat en enda öl från ovan nämnda bryggeri som varit riktigt bra. Några öl har varit okej men det mesta har känts blaskigt, okomplext, trött och i största allmänhet dåligt. Är ett mysterium att någon ids importera öl från Shipyard när det finns så mycket andra bra amerikanska bryggerier. Kom osökt att tänka på nedanstående citat från vår käre Carl von Linné:

Utländska öler behöfwa icke at förskrifwas före wåre Swenska magar; ty det wore at gå öfwer sjön efter watten.
Carl von Linné


Shipyard gör rätt mycket öl i engelsk stil och förklaringen ligger säkert i att Alan Pugsley, bryggmästaren, är engelsman. För att återknyta till ovanstående citat; varför importera amerikanska öl som smakar som dåliga engelska dito?

Över till XXXX IPA, var det något att ha då? Nja, trots hyggliga begtyg på Rate Beer och BeerAdvocate så är jag inte imponerad. Det är iof nog det bästa jag prövat från Shipyard men det hjälper ju inte speciellt mycket, det finns en uppsjö med bra IPA och det är mot dessa som XXXX:n ska bedömas.

Initialt tyckte jag ölen doftade helt okej men den stackars flyktiga humledoften försvann fortare än jag kunde säga ”Sex laxar i en laxask”. Man fick leta med förstoringsglas för att hitta någon aromhumle alls i ölen och den bitterhet som fanns kvar var grenig och otrevlig. Det är inte helt omöjligt att ölen var rejält trött och att den kunnat vara trevligare som nybryggd men jag är rejält skeptisk. Utan ett uns av fräschör i ölen blev det riktigt tråkigt och det påminde mer om ett dåligt amerikanskt barley wine än en IPA. Vissa IPA funkar rätt bra att dricka även om de är gamla, trötta eller bara rent generellt mindre humlebetonade. Det som krävs då är en trevlig maltprofil och även på den punkten har Shipyard misslyckats. Ölet var sött och hade medicinska/kemiska bismaker och inte mycket mer. Lägg till en illa dold spritighet och kärv bitterhet och du får XXXX IPA. Sagt och gjort, efter knappt ens halva glaset gav jag upp och hällde ut ölen vasken. Varför plåga sig med en dålig öl när det finns så mycket annat gott att dricka?

På min mors grav, ahem, lovar jag att aldrig mer lägga en spänn på Shipyards fulöl.

/Markus

Ps. Som tur var så dracks det en himla massa annan trevlig öl under kvällen. Enligt rykten kommer en detaljerad rapport på Anders And Ale inom kort.

4 kommentarer:

  1. Vilken tur att jag inte köpte en sådan. Märkligt att Shipyard är så stora i Sverige.

    SvaraRadera
  2. Underbart citerat. Kan inte annat än att hålla med i fallet Shipyard XXXX IPA. Vet inte ens om jag orkar skriva om den själv, du har ju tagit hand om det jag ville säga!

    Daniel

    SvaraRadera
  3. Sket i Shipyards XXXX IPA, antog att den skulle vara rätt dassig. Kanske fel att göra så, kanske inte i dett fallet.

    SvaraRadera