lördag 29 augusti 2009

Middag med Garrett Oliver (Del 1)



Den 23:e juli fick jag ett mail med rubriken ”Middag med Garrett Oliver, 25 augusti, Stockholm”. Min första tanke var att det var tal om info om något arrangemang på Oliver Twist eller Akkurat. Döm av min förvåning när det visade sig att avsändaren var Carlsberg Sverige och att de skickat en personlig inbjudan till mig. De skulle anordna en informell middag, utan något speciellt nyhetssyfte, för fem-sex personer i Stockholm och av någon anledning ville de att jag skulle delta.

Först trodde jag någon drev med mig; varför skulle Carlsberg vara intresserad av att bjuda in mig? Så vitt jag kan minnas har jag aldrig skrivit något om någon av deras produkter och, ska jag vara helt ärlig, så har de inte speciellt mycket att erbjuda av intresse; Carlsberg, Falcon, Pripps, Eriksberg, Stella Artois och Tuborg är inte direkt min kopp te.

Som misstänksam norrlänning började konspirationsteorierna att poppa upp som svampar ur jorden, eller vitmögel i ölkällaren, och ganska snabbt hade jag författat ett långt svarsmail med en massa följdfrågor såsom:

• Vad var syftet med middagen?
• Förväntade sig Carlsberg någon form av motprestation?
• På vilka grunder var jag utvald?
• Var ett ja liktydigt med att sälja sin själ till djävulen likt Robert Johnson?

Innan jag skickade iväg mailet så diskuterade jag frågan med min fru och hennes kommentar var något i stil med:
”Nu får du för fan ta och skärpa dig och inte vara så paranoid! Det är ju bara att tacka ja och åka iväg. Skulle det mot all förmodan vara något du inte ställer upp på så är det ju för fanken bara att säga nej alternativt gå därifrån.”
När jag väl kommit till mina sinnens fulla bruk insåg jag att det här, trots min initiala misstänksamhet, var ett arrangemang jag inte ville missa. Det är inte varje dag man får möjlighet att sitta ner och diskutera öl med Brooklyn Brewerys bryggmästare. Sagt och gjort, jag tackade ja till inbjudan.

Under veckorna som gick funderade jag lite över vilka andra som möjligen kunde tänkas delta. De fösta jag kom att tänka på var:
Magnus Bark (Ofilterat)
Göran Winbergh (Aftonbladet)
Ulrika Nyström-Ljung (DN)
Johan och/eller Tomas (Femkommanoll.tv)
Håkan Engström (Sydsvenskan)
Vilka det slutligen blev spelade mindre roll men jag kände mig rätt säker på att i varje fall ett par tre av ovanstående personer skulle delta den 25:e augusti.

Forsättning följer...

/Markus

3 kommentarer:

  1. Kul läsning, ser fram emot fler detaljer! Jag förstår verkligen att du var skeptisk men tur att du åkte, maten lär ju prima och det är alltid kul att lyssna på en amerikan som kan sälja.. ;)

    Ditt nya favoritöl? Brooklyn Lager?

    SvaraRadera
  2. Nya favoritöl? Vafalls! Så fort jag vaknar på morgonen så tar jag på mig min Brooklyn Brewery t-shirt och knäcker upp en Brooklyn Lager;-)

    SvaraRadera